Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50748
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRemi Castionipt_BR
dc.creatorDenise Bianca Maduro Silva Passadespt_BR
dc.creatorReinaldo de Lima Reis Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2023-03-08T20:26:32Z-
dc.date.available2023-03-08T20:26:32Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue50pt_BR
dc.citation.spage234pt_BR
dc.citation.epage253pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.50.234-253pt_BR
dc.identifier.issn2237-6453pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50748-
dc.description.abstractThis article is the result of the dialogue between our researches, which analyze models and structures of professional and technological education in contemporary times. In the present article we have chosen the trajectories of Brazil and Argentina, particularly in the last decade, when governments assume development strategies with the State as the main actor, connecting with the Economic Commission for Latin America and the Caribbean – Eclac – strategy in the years 1950/60, facing the challenges of resumption the development. From the historical trajectories and the analysis of the institutions of professional and technological education in Brazil and Argentina, we seek to perceive the ways and results accomplished in order to establish possible comparisons between the professional and technological education of both countries in the last decade, guiding us with the comparative studies in education field.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo é o resultado do diálogo entre pesquisas que analisam modelos e estruturas da Educação Profissional e Tecnológica (EPT) na contemporaneidade. Escolhemos no presente estudo as trajetórias de Brasil e Argentina, particularmente na última década, quando governos retomaram estratégias de desenvolvimento tendo o Estado como ator principal e conectam-se à estratégia da Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe – Cepal – nos anos de 1950/1960, assumindo os desafios da retomada do desenvolvimentismo. A partir das trajetórias históricas das políticas e a análise das instituições de EPT no Brasil e na Argentina, busca-se perceber os caminhos trilhados e os resultados alcançados a fim de se estabelecer possíveis comparações entre a EPT de ambos os países nas últimas décadas, guiando-se a partir dos estudos comparados em educação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDesenvolvimento Em Questão-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação profissional e tecnológicapt_BR
dc.subjectDesenvolvimentismopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectEducação comparadapt_BR
dc.subject.otherEnsino profissionalpt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherTecnologiapt_BR
dc.subject.otherEducação comparadapt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherArgentinapt_BR
dc.titleEducação profissional e tecnológica: cotejamentos entre Brasil e Argentina na busca do "novo desenvolvimentismo"pt_BR
dc.title.alternativeProfessional and technological education: comparisons between Brazil and Argentina in search of the "new development”pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/desenvolvimentoemquestao/article/view/7438pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5459-3492pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4909-1850pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.