Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50820
Type: Tese
Title: Idealidade como poeticidade das artes na estética de Hegel
Other Titles: Ideality as poeticity of the arts in Hegel's aesthetics
Authors: Guilherme Ferreira
First Advisor: Giorgia Cecchinato
First Referee: Verlaine Freitas
Second Referee: Marco Aurélio Werle
Third Referee: Federico Orsini
metadata.dc.contributor.referee4: Federico Sanguinetti
Abstract: Entre as inúmeras questões lançadas pela filosofia da arte de Hegel à posterioridade do debate estético, a pergunta sobre “o que seria poesia e prosa na arte” é um assunto que até agora recebeu escassa atenção por parte dos intérpretes hegelianos. É certo que a questão sobre “o poético e prosaico” é uma matéria que já serviu como objeto para várias investigações em torno do texto estético-hegeliano, mas é igualmente certo que em nenhuma das teses apresentadas até o momento é possível identificar uma resposta sistemática e aprofundada sobre o assunto, a não ser pelo viés específico da “arte poética discursiva”, tal como esta é apresentada na última parte dos Cursos de estética de Hegel. À vista desse hiato, a principal hipótese assumida no desenvolvimento deste trabalho, em todos os seus desdobramentos e aprofundamentos, diz respeito à função estruturante desempenhada pelo “poético autêntico” (ou, mais precisamente, pelo “traço poético fundamental”) na determinação hegeliana da arte romântica-moderna em geral, especialmente da pintura e da poesia. Em última análise, trata-se de demonstrar que tanto a “estética” quanto a “poética” de Hegel se apresentam articuladas segundo determinações de um mesmo princípio: o belo artístico ou ideal, sendo “o poético” sinônimo do conceito de ideal e, por conseguinte, uma noção estrutural do conceito de arte e das artes.
Abstract: Among the numerous questions posed by Hegel’s philosophy of art to the later aesthetic debate, the question of “what is poetry and prose in art” is a subject that has so far received little attention from hegelian interpreters. It is true that the question of “the poetic and prosaic” is a matter that has already been the object of several investigations around the hegelian aesthetic text, but it is equally true that in none of the theses presented so far is it possible to identify a systematic and in-depth answer on the subject, except from the specific standpoint of “discursive poetic art” as it is presented in the last part of Hegel’s Courses in aesthetics. In view of this hiatus, the main hypothesis assumed in the development of this work, in all its unfoldings and deepening, concerns the structuring function played by the “authentic poetic” (or, more precisely, by the “fundamental poetic trait”) in the hegelian determination of romantic-modern art in general, especially painting and poetry. Ultimately, it is a matter of demonstrating that both Hegel’s “aesthetics” and “poetics” are articulated according to determinations of the same principle: artistic beautiful or ideal, being “the poetic” synonymous with the concept of the ideal and, therefore, a structural notion of the concept of art and the arts.
Subject: Filosofia - Teses
Arte - Filosofia - Teses
Estética - Teses
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1770-1831
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/50820
Issue Date: 5-Oct-2022
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Idealidade como poeticidade das artes na estética de Hegel - TESE - Guilherme Ferreira.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.