Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50822
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Moreira da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6330511204692842pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Paula Karruzpt_BR
dc.contributor.referee2André Rubião Resendept_BR
dc.contributor.referee3Alexander Cambraia Nascimento Vazpt_BR
dc.contributor.referee4Fernando Gonzaga Jaymept_BR
dc.creatorGustavo de Melo Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0547203760429579pt_BR
dc.date.accessioned2023-03-12T14:21:26Z-
dc.date.available2023-03-12T14:21:26Z-
dc.date.issued2022-10-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50822-
dc.description.abstractThe research theme is the implementation of school restorative practices. The study sought answers about which factors influence the exercise of discretion of the agents involved in the implementation of school restorative justice programs. Anchored in deductive reasoning, of a bibliographic and propositional character, the investigation brings together literatures in the field of public policy implementation and school restorative justice with two interrelated objectives: to present theories and analytical models for the implementation of public policies, especially restorative justice programs; to propose a model for evaluating the implementation of school restorative practices. The literature points out that individual, relational, organizational, institutional and contextual factors impact the decision-making of implementing agents and lead to different forms of implementation. Individual factors include ideas, worldviews, interpretation schemes, trajectories, academic background, age, gender, color; the relational factors concern the interactions established with the users of the policies, with co-workers, coordinators, managers and the surrounding community; organizational factors refer to routines, flows, resources, spaces, management profiles; institutional aspects integrate legislation, hierarchies, positions, functions, established rules, objectives, technologies; and contextual factors relate to school size, education levels, location territory and school climate. The results indicate that to promote the cultural and organizational change that restorative practices require, implementing agents must have continued training, commitment to change, energy and adherence, ability to listen and give voice to the entire school community, sharing values, use of restorative language, support and supervision of activities, changes in ways of thinking and acting, behavior management, curriculum and pedagogy, communicating innovation, identifying the right people to implement practices, allocating time for work and funding available.pt_BR
dc.description.resumoO tema da pesquisa é implementação de práticas restaurativas escolares. O estudo buscou respostas sobre quais fatores influenciam o exercício de discricionariedade dos agentes envolvidos na implementação de programas de justiça restaurativa escolar. Ancorada no raciocínio dedutivo, de caráter bibliográfico e propositivo, a investigação aproxima literaturas do campo de implementação de políticas públicas e justiça restaurativa escolar, com o objetivo de apresentar teorias e modelos analíticos de avaliação da implementação. A literatura aponta que fatores individuais, relacionais, organizacionais, institucionais e contextuais impactam a tomada de decisão dos agentes implementadores e levam a formas distintas de implementação. Os fatores individuais incluem ideias, concepções de mundo, esquemas de interpretação, trajetórias, formação acadêmica, idade, gênero, cor, etc. Os fatores relacionais dizem respeito às interações estabelecidas com os usuários das políticas, com colegas de trabalho, coordenadores, gestores e comunidade do entorno. Já os fatores organizacionais se referem às rotinas, fluxos, recursos, espaços, perfis de gestão. Aspectos institucionais integram as legislações, hierarquias, cargos, funções, regras estabelecidas, objetivos, tecnologias e os fatores contextuais dizem respeito ao tamanho da escola, níveis de ensino, território de localização e clima escolar. Os resultados apontam que para promover a mudança cultural e organizacional que as práticas restaurativas requerem, os agentes implementadores devem ter capacitação continuada, compromisso com a mudança, energia e adesão, capacidade de ouvir e dar voz a toda a comunidade escolar, compartilhamento de valores, uso de uma linguagem restaurativa, suporte e supervisão das atividades, alterações nos modos de pensar e agir, na gestão do comportamento, no currículo e pedagogia, comunicação da inovação, identificação de pessoas certas para implementação das práticas, alocação de tempo para os trabalhos e fundos de financiamento disponíveis.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência Políticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectImplementaçãopt_BR
dc.subjectJustiça restaurativa escolarpt_BR
dc.subject.otherCiência política - Tesespt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas - Tesespt_BR
dc.subject.otherJustiça restaurativa - Tesespt_BR
dc.subject.otherEducação - Tesespt_BR
dc.titleImplementação de práticas restaurativas escolarespt_BR
dc.title.alternativeImplementation of school restorative practicespt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.description.embargo2024-10-06-
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese final Gustavo Melo.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.