Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50899
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuana Macieira Barbosapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-14T21:39:03Z-
dc.date.available2023-03-14T21:39:03Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage174pt_BR
dc.citation.epage196pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/LL63-v36n1-2020-10pt_BR
dc.identifier.issn1981-5239pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50899-
dc.description.abstractThis article aims to reflect upon how multimodality is present in the scientific journalism discourse. It analyses the journalistic articles published in Pesquisa FAPESP, a print magazine devoted to disseminate scientific research. As the pages of a magazine consist of texts, images, graphics and photos, the articles were used to observe how multimodality occurs in this kind of text. The analysis draws on the relationships between power and discourse as posited by Gnerre (2009) and Fairclough (2001), as well as the categories of analysis proposed by Kress and van Leeuwen (2006) in Reading images. The grammar of visual design. The results show that, in the current context of democratic crisis, scientific journalism uses multimodal resources to make texts more intelligible, serving as a tool of inclusion and preventing the discourse of science from being used as an element of power by those who produce it inside laboratories, research institutes, and universities.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem por objetivo refletir sobre o modo como a multimodalidade se faz presente no discurso de jornalismo científico. Nos debruçamos sobre matérias da revista Pesquisa FAPESP, publicação jornalística impressa dedicada à divulgação de pesquisas científicas. Uma vez que as páginas de uma revista são compostas por notícias formadas por textos, imagens, gráficos e fotos, utilizamos textos jornalísticos para observar como o fenômeno da multimodalidade ocorre. Neste trabalho, consideramos as relações entre poder e discurso de Gnerre (2009) e Fairclough (2001), além das categorias de análise elaboradas por Kress e van Leeuwen (2006) em Reading images. The grammar of visual design. Nossos resultados apontam para o fato de que, no atual cenário de crise democrática, o jornalismo científico utiliza recursos multimodais para tornar os textos mais inteligíveis, funcionando como ferramenta de inclusão e auxiliando para que o discurso da ciência não seja usado como elemento de poder por aqueles que o produzem nos laboratórios, institutos de pesquisa e universidades.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLetras & Letras-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectJornalismo científicopt_BR
dc.subjectDivulgação científicapt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectPoderpt_BR
dc.subject.otherModalidade (Linguística)pt_BR
dc.subject.otherJornalismo cientificopt_BR
dc.subject.otherDivulgação científicapt_BR
dc.subject.otherIntegração socialpt_BR
dc.titleA multimodalidade como ferramenta de inclusão no jornalismo científicopt_BR
dc.title.alternativeMultimodality as a tool of inclusion in scientific journalismpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/50764pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0360-9084pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A multimodalidade como ferramenta de inclusão no jornalismo científico.pdf10.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.