Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50950
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Proposta de metodologia para ensino da performance para adolescentes |
Other Titles: | Proposal for a methodology for teaching performance to teenagers |
Authors: | Kelly Fonseca Reis Silva |
First Advisor: | Carolina Ruoso |
First Referee: | Ana Cecília Araújo Soares de Souza |
Abstract: | Este estudo pretende constatar a importância do ensino de Arte como processo formativo na educação de adolescentes do Ensino Fundamental II, como integradora do ser, do outro e do coletivo, a partir da prática da linguagem da Performance. Essa linguagem estabelece relações entre Arte e vida cotidiana e propõe questionamentos através da linguagem performática. Os objetivos foram analisar o aprendizado dos alunos por meio da fruição e da análise estética, com a leitura de obras, discussão e o fazer artístico. Para isso, foram relacionadas as manifestações artísticas presentes na História da Arte com o cotidiano dos alunos, para identificar o processo criativo como meio de expressão, memória e aprendizado em Arte. A pesquisa expos a importância da abordagem triangular, de Ana Mae Barbosa, em conjunto com a “Ficha de Planejamento da Performance” e a “Ficha Avaliativa da Performance”, instrumentos norteadores da metodologia aplicada para a criação de performances pelos alunos. O resultado mostrou que, ao trabalhar com a performance, uma das linguagens mais abstratas da Arte, os alunos conseguiram enxergar o corpo como objeto de criação e não de contemplação. Também foi ampliado o repertório dos alunos, que passaram a ter uma visão mais integradora da Arte. |
Abstract: | This study intends to verify the importance of teaching Art as a formative process of education for teenagers in Elementary School II, as an integrator of being, doing another and collective, based on the practice of the language of Performance. This language defines relations between Art and everyday life and applies questions through the performance language. The objectives were to analyze or learn students through fruition and aesthetic analysis, with reading of works, discussion and artistic work. For this, they were related as artistic manifestations present in the History of art with the students' daily lives, to identify the creative process as a means of expression, memory and learning in art. A research exposes the importance of the triangular approach, by Ana Mae Barbosa, together with "Performance Planning Form" and "Performance Assessment Form", guiding instruments of the methodology applied for the creation of performances by students. The result showed that, when working with a performance, one of the most abstract languages of Art, students were able to see the body as an object of creation and not contemplate. It was also expanded or the students' repertoire, which started to have a more integrated vision of Art. |
Subject: | Arte - Estudo e ensino Performance (Arte) |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/50950 |
Issue Date: | 12-Jun-2020 |
Appears in Collections: | Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MonografiaFinal03-01-2023KellyFonseca.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.