Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50974
Type: Artigo de Periódico
Title: Samba e jazz além mar: a paisagem textual urbana de Paris no período entre-guerras com a chegada das músicas das Américas
Other Titles: Samba and jazz overseas: the textual urban landscape of Paris between the two World Wars with the arrival of the new music from America
Authors: Graziela Valadares Gomes de Mello Vianna
Abstract: presente artigo apresenta resultados preliminares de um projeto de pesquisa pós-doutoral que tem como objetivo principal entender as representações-síntese do Brasil e dos EUA na Europa por meio do jazz e do samba, relacionadas às transformações estéticas ocorridas em Paris e em Lisboa no período entre-Guerras. Transformações que passam pela paisagem sonora urbana, pelas novas danças sociais relacionadas a estas músicas praticadas nos bailes e transformadas em espetáculo nos music halls; pela moda, que libera o corpo feminino para dançar livremente; pelas artes gráficas e na arquitetura que, sob a influência do art déco, “simplificam” as formas românticas art nouveau. Acreditamos que os então novos gêneros musicais possam ser considerados como uma marca das Américas no Velho Continente. Neste artigo, apresentamos resultados parciais da pesquisa ao traçarmos um panorama das transformações na paisagem textual urbana de Paris e da chegada das novas músicas das Américas, observando materialidades que constituem a tessitura das paisagens textuais urbanas da capital francesa: as fachadas art déco e os letreiros dos dancings, os cartazes publicitários dos bailes e dos espetáculos, a moda possivelmente influenciada pelas novas músicas e danças e canções interpretadas por artistas brasileiros e norte-americanos naquele período que fazem alusão a Paris.
Abstract: We present in this paper a postdoctoral research that aims to understand the representa-tions-synthesis of Brazil and the USA in Europe through jazz, samba and dances originating from these musical genres. We supposed that they are related to the transformations that occurred in the urban textual landscape in the inter-war period. Transformations related to the soundscape, with popular music coming from other cultures; by the new social dances related to these songs practiced in the dances and transformed into spectacle at the music halls; by the new fashion, which allows the female body to dance freely; by the graphic arts and architecture that, under the influence of art deco, “simplify” the romantic art nouveau shapes. We believe that such musical genres can be considered as a mark of the Americas in Europe. So in this text, we will outline the arrival of the new musical genres of the Americas in Paris, observing the transformation in the texture of the urban textual landscapes of Paris from the materialities that make up this texture: Art Deco façades and the signs of the dancings that shelter new music from the Americas; the advertising posters of balls, dancings and music halls; the fashion possibly influenced by the new dances from America, and, finally, the jazz and samba songs composed between the two Worlds Wars that mention Paris.
Subject: Samba
Jazz
Paris (França)
Arte
Século XX
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.21814/rlec.295
URI: http://hdl.handle.net/1843/50974
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://rlec.pt/index.php/rlec/article/view/1881
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Lusófona De Estudos Culturais
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
grazielaSambaJazz.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.