Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51171
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | In the post-TV era: transmedia and fandom in Sherlock, by Moffat and Gatiss |
Other Titles: | Na era da pós-TV: transmídia e fandom em Sherlock, de Moffat e Gatiss |
Authors: | Camila Augusta Pires de Figueiredo |
Abstract: | Serial narratives such as TV series have their own language, genres and narrative tools, according to their media specificities. It is observed that the television of today is going through a process of rapid cultural and technological transformations. Such advances have led to profound changes in the formats of the series, as well as in their modes of production and consumption. As for the production aspects, for example, we observe the creation of new narrative models in which the technological resources are shaped as extensions of the television product, creating a multiplatform or transmedial narrative experience. In this paper we will examine the case of the television series Sherlock by Steven Moffat and Mark Gatiss, broadcasted by BBC, as an example of a program designed for a transmedia television, one that encouraged the emergence of an engaged audience willing to follow the series beyond the TV screen across other media platforms. |
Abstract: | Narrativas seriais como as séries de televisão possuem linguagem, gêneros e ferramentas narrativas próprias, conforme suas especificidades mi-diáticas. Observa-se que a televisão de hoje passa por um processo de rápidas transformações culturais e tecnológicas. Tais avanços têm levado a profundas modificações nos formatos, modos de produção e consumo das séries. Em relação aos aspectos de produção, por exemplo, observa-se a criação de novos modelos narrativos nos quais os recursos tecnológicos se configuram como uma extensão do produto televisivo, criando uma experiência narrativa multiplataforma ou transmidiática. Neste trabalho analisaremos o caso da série televisiva Sherlock, de Steven Moffat e Mark Gatiss exibida pela BBC, como um exemplo de programa elaborado para uma televisão transmidiática que estimulou o surgimento de um público engajado, disposto a seguir a série para além da tela de TV. |
Subject: | Televisão - Seriados Comunicação Comunicação de massa Holmes, Sherlock (Personagem fictício) |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EDITORA - EDITORA UNIVERSITARIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.1.33789 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51171 |
Issue Date: | 28-Apr-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33789 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Letras de Hoje |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
In the post-TV era transmedia and fandom in Sherlock, by Moffat and Gatiss.pdf | 842.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.