Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51221
Type: Artigo de Periódico
Title: Manutenção do tópico discursivo em resenha com autoria compartilhada de escrita colaborativa em wiki
Other Titles: Maintenance of discursive topic in student review with shared authorship in wiki collaborative writing
Authors: Francis Arthuso Paiva
Abstract: A escrita colaborativa é realizada com a participação de escritores em autoria compartilhada. As características da escrita colaborativa – como grupo chegar a consenso prematuramente, pouca comunicação e um integrante não enxergar o trabalho do outro – geram diferenças estilísticas e edições inconscientes, que causam problemas de coerência. O objetivo é verificar a manutenção do tópico discursivo de resenha produzida em colaboração em portal wiki por estudantes de Ensino Médio. A hipótese é que a manutenção do tópico discursivo na escrita colaborativa fosse mais trabalhosa para os escritores envolvidos, uma vez que exige negociação de consenso do grupo. A manutenção do tópico discursivo foi verificada, e foi realizada entrevista como grupo para análise dos dados. O resultado aponta relação de causa e efeito entre características da escrita colaborativa e manutenção do tópico, que prejudicou a produção de coerência na resenha.
Abstract: Collaborative writing is carried out with participation of writers in shared authorship. Characteristics of collaborative writing – as a group reach consensus prematurely, poor communication, and one member not seeing the other's work – generate stylistic differences and unconscious edits, which cause coherence issues. The purpose of this article is to verify the maintenance of the discursive topic in a review produced in collaboration on a wiki portal by high school students. The assumption was that maintaining the discursive topic in collaborative writing would be more laborious for the writers involved, because it requires group consensus negotiation. The maintenance of the discursive topic was verified and an interview with the group was performed for data analysis. The result points cause-effect relationship between characteristics of collaborative writing and maintenance of the topic, what impaired the production of coherence in the review.
Subject: Língua portuguesa - Escrita
Língua portuguesa - Análise do discurso
Colaboração online
Wiki (Computação)
Produção de textos
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: COLTEC - COLEGIO TECNICO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-200102-9618
URI: http://hdl.handle.net/1843/51221
Issue Date: 31-Mar-2020
metadata.dc.url.externa: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/7305
metadata.dc.relation.ispartof: Linguagem em (Dis)curso
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.