Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51347
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Teaching-learning: a mutual exchange between high school and graduate students in the field of microbiology |
Other Titles: | Ensino-aprendizagem: um intercâmbio mútuo entre alunos do ensino médio e pós-graduação na área de microbiologia |
Authors: | Josicelli Souza Crispim Marcelo Gomes Marçal Vieira Vaz Kissia Ferreira Pereira Jéssica Duarte da Silva Vinícius da Silva Duarte Newton Moreno Sanches Hilário Cuquetto Mantovani Miriam Teresinha dos Santos Luciano Esteves Peluzio Jildete Karla dos Santos Sérgio Oliveira de Paula |
Abstract: | The teaching-learning process becomes more attractive when practical classes are used as part of methodological tools. Aiming (i) to stimulate the interest of high school students in the microbiological world and (ii) to provide didactic experience for microbiology graduate students, practical classes were undertaken. These classes were carried out during 2016 and 2017 using the infrastructure at Universidade Federal de Vic¸osa. Briefly, laboratory classes were prepared and taught by microbiology graduate students and an evaluation questionnaire was answered by the participants after the classes. Approximately 95% of high school students, from both years, evaluated the experience outside the school routine as very good and good; in detail, 90.09% (2016) and 100% (2017) of graduate students evaluated this experience as very good and good. The relationship between high school and graduate students also increased the curiosity of the former regarding the university environment. Accordingly, information retention regarding the ‘microbiology world’ was verified after 1 year and the students were able to remember important terms related to the microbiology class. In addition, this work allowed graduate and high school students to build a closer relationship and created an excellent teaching-learning strategy for both. |
Abstract: | O processo de ensino-aprendizagem torna-se mais atrativo quando as aulas práticas são utilizadas como parte das ferramentas metodológicas. Com o objetivo de (i) estimular o interesse dos alunos do ensino médio pelo mundo microbiológico e (ii) proporcionar experiência didática aos alunos da pós-graduação em microbiologia, foram realizadas aulas práticas. Essas turmas foram realizadas durante os anos de 2016 e 2017 utilizando a infraestrutura da Universidade Federal de Viçosa. Resumidamente, aulas de laboratório foram preparadas e ministradas por alunos de pós-graduação em microbiologia e um questionário de avaliação foi respondido pelos participantes após as aulas. Aproximadamente 95% dos alunos do ensino médio, de ambos os anos, avaliaram a experiência fora da rotina escolar como muito boa e boa; detalhadamente, 90,09% (2016) e 100% (2017) dos pós-graduandos avaliaram essa experiência como muito boa e boa. A relação entre alunos do ensino médio e da pós-graduação também aumentou a curiosidade dos primeiros em relação ao ambiente universitário. Assim, a retenção de informações sobre o ‘mundo da microbiologia’ foi verificada após 1 ano e os alunos conseguiram lembrar termos importantes relacionados à aula de microbiologia. Além disso, este trabalho permitiu que alunos de graduação e ensino médio construíssem uma relação mais próxima e criasse uma excelente estratégia de ensino-aprendizagem para ambos. |
Subject: | Biologia - Estudo e ensino Microbiologia Prática de ensino Ensino superior Ensino médio |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | COLTEC - COLEGIO TECNICO |
Rights: | Acesso Restrito |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1093/femsle/fnaa199 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51347 |
Issue Date: | Jan-2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://academic.oup.com/femsle/article/368/1/fnaa199/6019866 |
metadata.dc.relation.ispartof: | FEMS Microbiology Letters |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.