Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Aparecida Rodrigues da Rochapt_BR
dc.creatorVera Lúcia Nogueirapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-29T22:29:12Z-
dc.date.available2023-03-29T22:29:12Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue33pt_BR
dc.citation.spage419pt_BR
dc.citation.epage437pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26514/inter.v11i33.4310pt_BR
dc.identifier.issn2177-7691pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51349-
dc.description.abstractThis article exposes part of the results obtained in a research developed at the master's level and aims to point out reflections on the role of the Professor who works as a Pedagogical Coordinator (PCP) and the challenges for the implementation of intersectoriality between public policies. To achieve the proposed objective, the qualitative approach was used and semi-structured interviews were used as the data collection technique. Using the calculation criteria of the Basic Education Development Index (IDEB), 06 PCP from the Belo Horizonte Municipal Education Network were selected. For data analysis, dialogue with Oliveira (2006), Libâneo (2007), Paro (2016), Lima (2018); Fernandes (2004), Araújo 2007, Esteban (2008), Ernica and Batista (2012). The PCPs reported the absence of a well-structured and accessible public service network and the existence of many obstacles to carrying out interdisciplinary work involving the intersectoral network, especially in schools with low IDEB. They also pointed out difficulties in dealing with students who live in a context of too much poverty, violence, precarious health and housing conditions, demanding that the teacher carry out functions assigned to other public agents.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo expõe resultados obtidos em uma pesquisa desenvolvida em nível de mestrado que teve como escopo apontar reflexões sobre a atuação do Professor que atua como Coordenador Pedagógico (PCP) e os desafios para implementação da intersetorialidade entre as políticas públicas. Para atingir o objetivo proposto foi utilizada a abordagem qualitativa e como técnica de coleta de dados a entrevista semiestruturada. Usando como critério de escolha o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) foram selecionados 06 Professores Coordenadores Pedagógicos da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte. Para análise dos dados utilizou-se como referência Oliveira (2006), Libâneo (2007), Paro (2016), Lima (2018); Fernandes (2004), Araújo 2007, Esteban (2008), Ernica e Batista (2012). Os Professores Coordenadores Pedagógicos relataram ausência de uma rede de serviços públicos bem estruturados e acessíveis e a existência de muitos obstáculos para a realização de um trabalho interdisciplinar envolvendo a rede intersetorial, principalmente nas escolas de baixo IDEB. Apontaram também dificuldades para lidar com estudantes que vivem em um contexto de demasiada miserabilidade, violência, precárias condições de saúde e habitação exigindo do docente o desempenho de funções atribuídas a outros agentes públicos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENGENHARIA - ESCOLA DE ENGENHARIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfaces da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectIntersetorialidadept_BR
dc.subjectVulnerabilidade socialpt_BR
dc.subjectProfessor coordenador pedagógicopt_BR
dc.subject.otherEscolas - Organização e administraçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherVulnerabilidade Socialpt_BR
dc.subject.otherProfessorpt_BR
dc.titleA atuação do professor coordenador pedagógico na rede municipal de educação de Belo Horizonte: o desafio da intersetorialidadept_BR
dc.title.alternativeThe role of the pedagogical coordinating teacher in the Belo Horizonte municipal education network:the challenge of intersectorialitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4310pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7277-991Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4589-6010pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.