Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51518
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Daniel Mendes Barbosa | pt_BR |
dc.creator | Marcello Peixoto Bax | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T20:53:57Z | - |
dc.date.available | 2023-04-03T20:53:57Z | - |
dc.date.issued | 2016-06-08 | - |
dc.citation.volume | 12 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 37 | pt_BR |
dc.citation.epage | 52 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1809-4775 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/51518 | - |
dc.description.abstract | Scientific studies in the information science field who study the information and knowledge management (IKM) in specific organizations' contexts are common. However, there are few studies on the management of academic information for higher education institutions (HEIs). The article describes a study that aims to create an information management model to this context. A brief description of the research topic and an initial outline of the scope of academic information management was made, in the context of undergraduate courses evaluation. An interdisciplinary literature review was done containing concepts related to three main areas: IKM, technologies for the management of academic information and management of academic information. This review relies, in this first moment, just on the way evaluations are conducted and on the study of current legislation and authors' experience. Thus, the article shows the importance of academic information management for the improvement of higher education in Brazil. | pt_BR |
dc.description.resumo | São comuns trabalhos científicos na área da Ciência da Informação que estudam a Gestão da Informação e do Conhecimento (GIC) em organizações de determinados contextos específicos. No entanto, são raros os trabalhos sobrea gestão da informação acadêmica em instituições de ensino superior (IES). O artigo apresenta uma pesquisa que tem por objetivo criar um modelo de gestão da informação para esse contexto. Após a descrição da pesquisa faz-se um recorte inicial da abrangência da gestão da informação acadêmica, no contexto da avaliação dos cursos de graduação. Baseando-se, nesse primeiro momento, apenas na forma como as avaliações são realizadas, no estudo da legislação vigente, e na experiência dos autores, foi feita uma revisão de literatura interdisciplinar contendo conceitos de três áreas: GIC, Gestão da Informação Acadêmica e tecnologias apropriadas. Dessa forma, o artigo mostra a importância dos trabalhos de gestão da informação acadêmica para melhoria dos cursos superiores no Brasil. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Biblionline | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gestão da informação | pt_BR |
dc.subject | Gestão da informação acadêmica | pt_BR |
dc.subject | Avaliação de cursos de graduação | pt_BR |
dc.subject | Modelo de gestão da informação | pt_BR |
dc.subject.other | Gestão da informação | pt_BR |
dc.subject.other | Bibliotecas acadêmicas - Avaliação | pt_BR |
dc.title | Fundamentações teóricas para a criação de um modelo de gestão da informação para o contexto da avaliação de cursos de graduação | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/27890 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0503-3031 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fundamentações teóricas para a criação de um modelo de gestão da informação para o contexto da avaliação de cursos de graduação | 417.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.