Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51686
Type: | Dissertação |
Title: | Espaços livres públicos de Belo Horizonte como campo de construção de conhecimento em arte |
Authors: | Clara Mendes de Oliveira Cesar |
First Advisor: | Lucia Gouvêa Pimentel |
First Referee: | Rosvita Kolb Bernardes |
Second Referee: | Claudia Tamm Renault |
Abstract: | Neste trabalho são investigadas diferentes abordagens de ensino de Arte pela identificação e interpretação de ações de professores/artistas que propõem experienciar a cidade como prática docente e criação artística. No trabalho de campo foram realizadas observações de três ações artísticas desenvolvidas em ruas e praças da cidade de Belo Horizonte pelos professores/artistas participantes da pesquisa. As práticas docentes, assim como as entrevistas realizadas com os professores/artistas, foram gravadas por meios audiovisuais digitais e analisadas à luz de referenciais teóricos e obras artísticas relacionados ao tema, considerando diferentes enfoques que o professor/artista pode dar aos espaços livres públicos urbanos para a construção de suas práticas de ensino/produção artística. Indagações relacionadas à construção de conhecimento em Arte em espaços urbanos, realizadas na educação formal e não formal, permearam todo o trabalho, que relaciona poética e docência na formação e na atuação de professores/artistas. |
Abstract: | This work investigates different approached to Art teaching through identifying and analysing the activities of teacher/artists for whom the city is an element of teaching practice and artistic creation. Observations were made in field studies of three artistic activities that were undertaken in the streets and squares of Belo Horizonte by the teacher/artists who took part in the research. The teaching practices, together with interviews conducted with the teacher/artists, were recorded by digital audio-visual means and analysed in the light of theoretical reference points and works of art related to the theme. At the same time, consideration was given to the different approaches of the teacher/artists to urban public spaces as an element in constructing their art teaching/production. Comments have been made throughout the work in relation both to the construction of Art knowledge in urban spaces, and to both formal and informal education. The work aims to interrelate poetry and teaching in the training and practice of teacher/artists. |
Subject: | Arte - Estudo e ensino Espaços públicos - Belo Horizonte (MG) Prática de ensino Criação (Literária, artística, etc.) Arte - Belo Horizonte (MG) |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51686 |
Issue Date: | 19-Feb-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Espaços livres públicos de Belo Horizonte como campo de construção de conhecimento em Arte.Clara.M.O.Cesar.pdf | Espaços livres públicos de Belo Horizonte como campo de construção de conhecimento em Arte | 35.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.