Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51724
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Subsídios para esclarecimento do conceito de livro paradidático |
Other Titles: | Subsidies to clarify the concept of paradidatic book |
Authors: | Bernadete Santos Campello Eduardo Valadares da Silva |
Abstract: | O termo livro paradidático, criado no âmbito da indústria editorial brasileira, se confunde com outros, como livro informativo e obra complementar. O presente trabalho tem como objetivo compreender o conceito, buscando esclarecer controvérsias que cercam sua identidade. Metodologicamente, este estudo se deu em dois momentos: no primeiro analisou-se o uso do termo pelo mercado editorial, utilizando-se uma amostra de sites de dezessete editoras. No segundo, foi realizado um estudo bibliográfico que permitiu entender como os textos acadêmicos e alguns documentos de política pública percebem o termo. Os resultados mostraram que fatores comerciais e pedagógicos contribuíram para a produção de paradidáticos, e também que existe uma imprecisão no uso do termo tanto pelas editoras como nos textos acadêmicos. No meio editorial e nos documentos de políticas públicas, o termo vem perdendo força, embora a prática de complementação do livro didático por professores continue sendo objeto de estudos no meio acadêmico, que ainda adota o termo paradidático. |
Abstract: | The term “paradidatic book”, created in the context of the Brazilian publishing industry, is imprecise and gets confused with others, like informative book and complementary material. The publishers themselves and academic texts on the subject do not contribute to its clarification. The present work aims to understand the concept, seeking to clarify controversies surrounding its identity. Methodologically, the study occurred in two moments: in the first one the use of the term by the publishing sector was analyzed, using a sample of websites of seventeen publishers. In the second, a bibliographic study was carried out that allowed to understand how academic texts and documents of public policy perceive the term. The findings demonstrate that commercial and pedagogical factors contributed to the production of paradidatic books, and confirmed the imprecision of the use of the term both by publishers and in academic texts. In the editorial context and in the public policy documents, the term has been losing strength, although the practice of supplementing the textbook by teachers continues to be studied in the academic world, which still adopts the term paradidatic. |
Subject: | Bibliotecas escolares Livros didáticos Editoração |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2018.143430 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51724 |
Issue Date: | 10-May-2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/143430 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Biblioteca Escolar Em Revista |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
subsídiosparaesclarescimento.pdf | 252.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.