Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEduardo Valadares da Silvapt_BR
dc.creatorBernadete Santos Campellopt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Avila Araujopt_BR
dc.date.accessioned2023-04-06T20:56:16Z-
dc.date.available2023-04-06T20:56:16Z-
dc.date.issued2019-09-22-
dc.citation.issue20pt_BR
dc.identifier.issn2177-3688pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51725-
dc.description.abstractIt starts from the assumption that school library is characterized as a learning space, and that, therefore, demands also to be constituted in the school curriculum. It aims to present the perspective of narrative curriculum as an essential resource for the systematization of a model that enables, among other issues, the viability of library integration with the school curriculum. Methodologically, it is characterized as a bibliographic research, as it analyzes a set of references from the scientific literature in order to share theoretical contributions on a particular theme. It presents a brief trajectory of the historical development of the concept and application of the curriculum, culminating with the presentation of the perspective of narrative curriculum proposed by Ivor F. Goodson, whose main characteristic is the possibility of personal involvement in its constitution process. It defends the adoption of this curricular management practice that gives the school and educators, including librarians, an autonomy to decide the modes of organization and conduction of the teaching-learning processes. Conclusively, it perceives the narrative curriculum as an instrument capable of enhancing thought, reviewing the gaps in the adopted educational models and allowing its integration with the school library in a powerful way even in the theoretical-reflexive scope.pt_BR
dc.description.resumoParte do pressuposto que biblioteca escolar caracteriza-se como espaço de aprendizagens, e que, portanto, demanda constituir-se também no currículo escolar. Objetiva apresentar a perspectiva de currículo narrativo como recurso essencial à sistematização de um modelo que possibilite, dentre outras questões, a viabilização da integração da biblioteca ao currículo escolar. Metodologicamente, caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica, pois analisa um conjunto de referenciais da literatura científica com a finalidade de compartilhar contribuições teóricas sobre um determinado tema. Apresenta uma breve trajetória do desenvolvimento histórico do conceito e aplicação do currículo, culminando com a apresentação da perspectiva de currículo narrativo proposto por Ivor F. Goodson, que tem como característica principal a possibilidade de envolvimento pessoal em seu processo de constituição. Defende a adoção desta prática de gestão curricular que atribui à escola e educadores, inclusive bibliotecários, maior autonomia para decidirem os modos de organização e condução dos processos de ensino-aprendizagem. Conclusivamente percebe o currículo narrativo como instrumento capaz de potencializar o pensamento, rever as lacunas existentes nos modelos de educação adotados e permite a sua integração com a biblioteca escolar de maneira potente, inclusive em âmbito teórico-reflexivo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBiblioteconomiapt_BR
dc.subjectBiblioteca escolarpt_BR
dc.subjectCiência da informaçãopt_BR
dc.subjectInformaçãopt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomiapt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherBibliotecas escolarespt_BR
dc.subject.otherInformaçãopt_BR
dc.titleCurrículo narrativo como possibilidade de potencialização e integração à biblioteca escolarpt_BR
dc.title.alternativeNarrative curriculum as a possibility of potentialization and integration to the school librarypt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/schedConf/presentationspt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8917-5928pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0993-1912pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
curriculonarrativocomopossibilidade (1).pdf266.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.