Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51972
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:09:18Z-
dc.date.available2023-04-14T20:09:18Z-
dc.date.issued2018-12-29-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue53pt_BR
dc.citation.spage43pt_BR
dc.citation.epage59pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2018.v27.n53.p43-59pt_BR
dc.identifier.issn0104-7043pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51972-
dc.description.abstractThe article discusses changes in the teaching profession, in the last two decades in the Latin American context, with the introduction of the New Public Management (NPM). It seeks to demonstrate how the principles of NPM are being imposed in the orientation of public policies, translating into norms, administrative procedures and practices that are transforming values and identities with the teaching professionals. This discourse penetrates the field of teacher education and professional practices in the educational system, revealing intentionalities convergent with the reform objectives in relation to the school processes, determining new logics of organization and management that interfere in the labor relations promoting the restructuring of the teaching profession.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute mudanças ocorridas na profissão docente, nas duas últimas décadas no contexto latino-americano, com da introdução da Nova Gestão Pública (NGP). Procura demonstrar como os princípios da NGP vão se impondo na orientação das políticas públicas traduzindo-se em normas, procedimentos administrativos e em práticas que vão transformando valores e identidades junto aos profissionais docentes. Esse discurso penetra o campo da formação docente e das práticas profissionais no sistema educacional, revelando intencionalidades convergentes com os objetivos da reforma em relação aos processos escolares, determinando novas lógicas de organização e gestão que interferem nas relações de trabalho promovendo a reestruturação da profissão docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfissão docentept_BR
dc.subjectNova gestão públicapt_BR
dc.subjectNovo profissionalismopt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherGestão Públicapt_BR
dc.subject.otherProfissionalismopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA reestruturação da profissão docente no contexto da Nova Gestão Pública na américa latinapt_BR
dc.title.alternativeThe restructuring of teaching profession in the context of New Public Management in Latin Americapt_BR
dc.title.alternativeLa reestructuración de la profesión docente en el contexto de la Nueva Gestión Pública en América Latinapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/5660pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AREESTRUTURAÇÃODAPROFISSAODOCENTE.pdf300.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.