Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51972
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Dalila Andrade Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-04-14T20:09:18Z | - |
dc.date.available | 2023-04-14T20:09:18Z | - |
dc.date.issued | 2018-12-29 | - |
dc.citation.volume | 27 | pt_BR |
dc.citation.issue | 53 | pt_BR |
dc.citation.spage | 43 | pt_BR |
dc.citation.epage | 59 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2018.v27.n53.p43-59 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0104-7043 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/51972 | - |
dc.description.abstract | The article discusses changes in the teaching profession, in the last two decades in the Latin American context, with the introduction of the New Public Management (NPM). It seeks to demonstrate how the principles of NPM are being imposed in the orientation of public policies, translating into norms, administrative procedures and practices that are transforming values and identities with the teaching professionals. This discourse penetrates the field of teacher education and professional practices in the educational system, revealing intentionalities convergent with the reform objectives in relation to the school processes, determining new logics of organization and management that interfere in the labor relations promoting the restructuring of the teaching profession. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo discute mudanças ocorridas na profissão docente, nas duas últimas décadas no contexto latino-americano, com da introdução da Nova Gestão Pública (NGP). Procura demonstrar como os princípios da NGP vão se impondo na orientação das políticas públicas traduzindo-se em normas, procedimentos administrativos e em práticas que vão transformando valores e identidades junto aos profissionais docentes. Esse discurso penetra o campo da formação docente e das práticas profissionais no sistema educacional, revelando intencionalidades convergentes com os objetivos da reforma em relação aos processos escolares, determinando novas lógicas de organização e gestão que interferem nas relações de trabalho promovendo a reestruturação da profissão docente. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Profissão docente | pt_BR |
dc.subject | Nova gestão pública | pt_BR |
dc.subject | Novo profissionalismo | pt_BR |
dc.subject.other | Professores | pt_BR |
dc.subject.other | Gestão Pública | pt_BR |
dc.subject.other | Profissionalismo | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.title | A reestruturação da profissão docente no contexto da Nova Gestão Pública na américa latina | pt_BR |
dc.title.alternative | The restructuring of teaching profession in the context of New Public Management in Latin America | pt_BR |
dc.title.alternative | La reestructuración de la profesión docente en el contexto de la Nueva Gestión Pública en América Latina | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/5660 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4516-6883 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AREESTRUTURAÇÃODAPROFISSAODOCENTE.pdf | 300.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.