Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarialuisa Villanipt_BR
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:09:46Z-
dc.date.available2023-04-14T20:09:46Z-
dc.date.issued2018-12-06-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1343pt_BR
dc.citation.epage1362pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2175-623684893pt_BR
dc.identifier.issn0100-3143pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51973-
dc.description.abstractThis article analyses the relationship between the Program for International Student Assessment (PISA)designed by OECD and the Index of Development of Basic Education (IDEB), designed by INEP. Currently, educational systems are subjected to implement national and international standard assessments. This process is the result of the New Public Management (NPM) policy implementation, which in Brazil starts at the beginning of the nineties. In this context, statistical data play a relevant role as a government policy tool. This work presents the development of PISA and IDEB, how they relate - from a statistical, methodological and political perspective, and how these dynamics influence the Brazilian educational policy.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo pretende analisar o relacionamento entre o Program for International Student Assessment (PISA), desenvolvido pela OCDE e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB), desenvolvido pelo INEP. Os sistemas educativos atuais estão sujeitos a programas de avaliação estandardizada em nível nacional e internacional. Esse processo é resultado da implementação da Nova Gestão Pública (NGP) que no Brasil começa a ser introduzido a partir dos anos noventa. Nesse contexto os dados estatísticos assumem um papel relevante como instrumento do governo da política pública. Este texto apresentará de forma sumária o desenvolvimento histórico do PISA e do IDEB, como se relacionam – do ponto de vista estatístico-metodológico e político – e como essas dinâmicas influenciam a política educacional do país.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação e Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPISApt_BR
dc.subjectIDEBpt_BR
dc.subjectAvaliação Estandardizada Nacionalpt_BR
dc.subjectAvaliação Estandardizada Internacionalpt_BR
dc.subjectPrestação de Contapt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacional - Brasilpt_BR
dc.subject.otherPrestação de contapt_BR
dc.titleAvaliação Nacional e Internacional no Brasil: os vínculos entre o PISA e o IDEBpt_BR
dc.title.alternativeNational and International Assessment in Brazil: the link between PISA and IDEBpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84893pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4785-7303pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avaliaçãonacionaleinternacionalnobrasil (1).pdf332.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.