Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51973
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Marialuisa Villani | pt_BR |
dc.creator | Dalila Andrade Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-04-14T20:09:46Z | - |
dc.date.available | 2023-04-14T20:09:46Z | - |
dc.date.issued | 2018-12-06 | - |
dc.citation.volume | 43 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1343 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1362 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/2175-623684893 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0100-3143 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/51973 | - |
dc.description.abstract | This article analyses the relationship between the Program for International Student Assessment (PISA)designed by OECD and the Index of Development of Basic Education (IDEB), designed by INEP. Currently, educational systems are subjected to implement national and international standard assessments. This process is the result of the New Public Management (NPM) policy implementation, which in Brazil starts at the beginning of the nineties. In this context, statistical data play a relevant role as a government policy tool. This work presents the development of PISA and IDEB, how they relate - from a statistical, methodological and political perspective, and how these dynamics influence the Brazilian educational policy. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo pretende analisar o relacionamento entre o Program for International Student Assessment (PISA), desenvolvido pela OCDE e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB), desenvolvido pelo INEP. Os sistemas educativos atuais estão sujeitos a programas de avaliação estandardizada em nível nacional e internacional. Esse processo é resultado da implementação da Nova Gestão Pública (NGP) que no Brasil começa a ser introduzido a partir dos anos noventa. Nesse contexto os dados estatísticos assumem um papel relevante como instrumento do governo da política pública. Este texto apresentará de forma sumária o desenvolvimento histórico do PISA e do IDEB, como se relacionam – do ponto de vista estatístico-metodológico e político – e como essas dinâmicas influenciam a política educacional do país. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação e Realidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | PISA | pt_BR |
dc.subject | IDEB | pt_BR |
dc.subject | Avaliação Estandardizada Nacional | pt_BR |
dc.subject | Avaliação Estandardizada Internacional | pt_BR |
dc.subject | Prestação de Conta | pt_BR |
dc.subject.other | Avaliação educacional | pt_BR |
dc.subject.other | Avaliação educacional - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Prestação de conta | pt_BR |
dc.title | Avaliação Nacional e Internacional no Brasil: os vínculos entre o PISA e o IDEB | pt_BR |
dc.title.alternative | National and International Assessment in Brazil: the link between PISA and IDEB | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84893 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4785-7303 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4516-6883 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avaliaçãonacionaleinternacionalnobrasil (1).pdf | 332.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.