Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51980
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:12:48Z-
dc.date.available2023-04-14T20:12:48Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage85pt_BR
dc.citation.epage107pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.6pt_BR
dc.identifier.issn1645-1384pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51980-
dc.description.abstractThe article discusses the relationship between traveling education policies and the reconfiguration of the teaching profession. Based on documentary research and literature review, we sought to understand how specific narratives about the school and the teachers are being built by specific actors who put into circulation a set of documents, research reports and production of statistical data that contain a speech that spreads internationally through multiple dissemination strategies. The main material discussed here is the analysis of the documents produced by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), in particular the documents produced for the International Summits on the Teaching Profession. The objective is to understand how the research corpus in the field of education constructs its objects and arguments, especially with regard to the reconfiguration of the teaching profession as it has been defined in the discourse that emanates from international organizations. The article is divided into three parts: the first is dedicated to discussing the circulation of education policies at the international level, its main actors and instruments; the second provides a description and analysis of the material collected; and the third and last part addresses the circulation and reception of recommendations in the Latin American and Brazilian context.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute a relação entre as políticas itinerantes de educação e a reconfiguração da profissão docente. Com base em pesquisa documental e revisão de literatura, buscou-se compreender como determinadas narrativas sobre a escola e os docentes vão sendo construídas por atores específicos que põem em circulação um conjunto de documentos, relatórios de pesquisa e produção de dados estatísticos que contêm um discurso que se propaga internacionalmente por múltiplas estratégias de difusão. O principal material aqui tratado é a análise dos documentos produzidos pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), em especial os documentos produzidos para as Cúpulas Internacionais sobre a Profissão Docente. O objetivo é conhecer como o corpus de pesquisa no campo da educação constrói seus objetos e argumentos, em especial no que se refere à reconfiguração da profissão docente da forma como vem sendo definida no discurso que emana dos organismos internacionais. O artigo está dividido em três partes: a primeira está dedicada à discussão da circulação das políticas de educação em âmbito internacional, seus principais atores e instrumentos; a segunda trata da descrição e análise do material recolhido; e a terceira e última parte aborda a circulação e recepção das recomendações no contexto latino-americano e brasileiro.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCurrículo Sem Fronteiraspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfissão Docentept_BR
dc.subjectPolíticas Itinerantes em Educaçãopt_BR
dc.subjectCúpulas Internacionais sobre a Profissão Docentept_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherOrganizações internacionaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titlePolíticas Itinerantes de Educação e a Reestruturação da Profissão Docente: o papel das cúpulas da OCDE e sua recepção no contexto brasileiropt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://curriculosemfronteiras.org/vol20iss1articles/oliveira.htmlpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
políticasitinerantesdeeducação.pdf376.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.