Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51983
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.creatorAna Maria Clementino de Jesus e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:14:18Z-
dc.date.available2023-04-14T20:14:18Z-
dc.date.issued2020-05-20-
dc.citation.volume85pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage143pt_BR
dc.citation.epage162pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35362/rie8313877pt_BR
dc.identifier.issn1681-5653pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51983-
dc.description.abstractThis article analyzes the educational policies of the nine states in the Northeast region of Brazil. Based on documentary studies, we sought to establish, through the comparative method, some similarities and differences between the programs and policies aimed at the teaching and functional staff, school management and evaluation. The documentary studies were carried out as part of a research in development that seeks to understand the extent to which the New Public Management has consolidated a transnational model of privatization of public services, especially education. The analysis points to a strong presence of evaluation policies as a common feature among states as a strategy for improving education, but the way to conduct them varies considerably. States were classified into three different groups according to the ways in which these policies are conducted, based on the accountability systems they develop.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa as políticas educacionais dos nove estados da região Nordeste do Brasil. A partir de estudos documentais, buscou-se estabelecer, por meio do método comparativo, algumas semelhanças e diferenças entre os programas e políticas dirigidos ao corpo docente e funcional, à gestão da escola e à avaliação. Os estudos documentais foram realizados no âmbito de uma pesquisa em desenvolvimento que busca compreender em que medida a Nova Gestão Pública tem sedimentado um modelo transnacional de privatização dos serviços públicos, em especial a educação. A análise aponta uma forte presença das políticas de avaliação como uma característica comum entre os estados como estratégia para a melhoria da educação, mas a forma de conduzi-las varia consideravelmente. Foram classificados em três diferentes grupos os estados de acordo com as formas de condução dessas políticas, a partir dos sistemas de responsabilização que desenvolvem.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Ibero-americana de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectResponsabilizaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacional - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherEducação - Brasil, Nordestept_BR
dc.titleAs políticas de avaliação e responsabilização no Brasil: uma análise da Educação Básica nos estados da região Nordestept_BR
dc.title.alternativeLas políticas de evaluación y responsabilización en Brasil: un análisis de la Educación Básica en los estados de la región Nordestept_BR
dc.title.alternativeEvaluation and accountability policies in Brazil: an analysis of Basic Education in the states of the Northeast regionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rieoei.org/RIE/article/view/3877pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7111-3369pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aspoliticasdeavaliação.pdf135.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.