Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:24:10Z-
dc.date.available2023-04-14T20:24:10Z-
dc.date.issued2020-12-02-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage181pt_BR
dc.citation.epage204pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.56014pt_BR
dc.identifier.issn2359-7003pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51995-
dc.description.abstractThis article focuses on the discussion of current public policies in education in the Latin American political context. It seeks to interpret the tensions in the field of education that are expressed as a trend, since they are observed in a number of countries and that reflect advances and setbacks in expanding the right to education. The article is structured in three parts: the introduction; a brief historical resumption including from the constitution of school systems in the region and the issue of the right to education, then going on to focus on the links between education and economic development, state and education reforms in the 1990s until discussions on the post-neoliberalism in Latin America; finally, the text brings a conclusive analysis of conservative regression and the threat to public policies and the right to education today.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como foco a discussão das atuais políticas públicas em educação no contexto político latino-americano. Procura interpretar as tensões no campo da educação que se expressam como uma tendência, já que são observadas em um conjunto de países e que refletem avanços e retrocessos na ampliação do direito à educação. O artigo está estruturado em três partes: a introdução; uma breve retomada histórica incluindo desde a constituição dos sistemas escolares na região e a questão do direito à educação, passando em seguida a enfocar  os vínculos entre educação e desenvolvimento econômico, as reformas de Estado e da educação na década de 1990 até as discussões sobre o pós-neoliberalismo na América Latina; por fim, o texto traz uma análise conclusiva sobre a regressão conservadora e a ameaça às políticas públicas e ao direito à educação na atualidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Temas em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectAmérica Latinapt_BR
dc.subjectPolíticas públicas em educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherAmérica Latina - Condições sociaispt_BR
dc.titleRegressão conservadora e ameaças às políticas públicas em educação na América Latinapt_BR
dc.title.alternativeConservative regression and threats to public policies in education in Latin Americapt_BR
dc.title.alternativeRegresión conservadora y amenazas a las políticas públicas en educación en América Latinapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/56014pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
regressãoconservadoraeameaças.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.