Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51996
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:24:34Z-
dc.date.available2023-04-14T20:24:34Z-
dc.date.issued2020-08-10-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.13655.004pt_BR
dc.identifier.issn1809-4031pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51996-
dc.description.abstractThe article discusses the place of immigrants in Brazilian education policies. It seeks to understand, based on legislation that guides migration policy and education, how immigrants' rights are (or are not) respected. To do so, it uses the literature review on the subject, based on research conducted with groups of foreign students, sought to know to what extent the right to education of this public has been effective. The article is structured in three parts. In the first one, it was tried to understand the Brazilian migratory policy and its more recent development; in the second, we sought to discuss the educational policy of the last two decades that, focusing on diversity, should specifically address the foreign student; and finally, the third part, which presents some contributions as a conclusion, in which it is found that the foreign student or the immigrant has been a subject absent in the education policies in the country.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute o lugar dos imigrantes nas políticas educacionais brasileiras. Busca compreender, com base na legislação que orienta a política migratória e a educação, como os direitos dos imigrantes são (ou não) respeitados. Para tanto, o texto recorre à revisão de literatura sobre o tema, baseando-se em pesquisas realizadas com grupos de estudantes estrangeiros, e se procurou conhecer em que medida o direito à educação desse público tem sido efetivado. O artigo está estruturado em três partes. Na primeira, procurou-se compreender a política migratória brasileira e seu desenvolvimento mais recente; na segunda se buscou discutir a política educacional das últimas duas décadas que, tendo o foco na diversidade, deveria tratar especificamente do estudante estrangeiro; e, por fim, a terceira parte apresenta algumas contribuições como conclusão, em que se constata que o estudante estrangeiro, ou o imigrante, tem sido um sujeito ausente nas políticas educacionais no país.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Práxis Educativapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudantes imigrantespt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectPolítica migratóriapt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherCrianças de imigrantes - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherImigrantes - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherPolítica migratóriapt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.titleO imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausentept_BR
dc.title.alternativeThe immigrant in Brazilian education politics: an absent subjectpt_BR
dc.title.alternativeEl inmigrante en la política educativa brasileña: un sujeto ausentept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13655pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gilmarcruz,+4_Artigo+Dalila_25+jul+2019.pdf320.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.