Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51996
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente |
Other Titles: | The immigrant in Brazilian education politics: an absent subject El inmigrante en la política educativa brasileña: un sujeto ausente |
Authors: | Dalila Andrade Oliveira |
Abstract: | O artigo discute o lugar dos imigrantes nas políticas educacionais brasileiras. Busca compreender, com base na legislação que orienta a política migratória e a educação, como os direitos dos imigrantes são (ou não) respeitados. Para tanto, o texto recorre à revisão de literatura sobre o tema, baseando-se em pesquisas realizadas com grupos de estudantes estrangeiros, e se procurou conhecer em que medida o direito à educação desse público tem sido efetivado. O artigo está estruturado em três partes. Na primeira, procurou-se compreender a política migratória brasileira e seu desenvolvimento mais recente; na segunda se buscou discutir a política educacional das últimas duas décadas que, tendo o foco na diversidade, deveria tratar especificamente do estudante estrangeiro; e, por fim, a terceira parte apresenta algumas contribuições como conclusão, em que se constata que o estudante estrangeiro, ou o imigrante, tem sido um sujeito ausente nas políticas educacionais no país. |
Abstract: | The article discusses the place of immigrants in Brazilian education policies. It seeks to understand, based on legislation that guides migration policy and education, how immigrants' rights are (or are not) respected. To do so, it uses the literature review on the subject, based on research conducted with groups of foreign students, sought to know to what extent the right to education of this public has been effective. The article is structured in three parts. In the first one, it was tried to understand the Brazilian migratory policy and its more recent development; in the second, we sought to discuss the educational policy of the last two decades that, focusing on diversity, should specifically address the foreign student; and finally, the third part, which presents some contributions as a conclusion, in which it is found that the foreign student or the immigrant has been a subject absent in the education policies in the country. |
Subject: | Crianças de imigrantes - Educação Imigrantes - Brasil Educação e Estado Política migratória Educação inclusiva |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.13655.004 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51996 |
Issue Date: | 10-Aug-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13655 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Práxis Educativa |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gilmarcruz,+4_Artigo+Dalila_25+jul+2019.pdf | 320.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.