Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52005
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:29:27Z-
dc.date.available2023-04-14T20:29:27Z-
dc.date.issued2022-01-12-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782021260095pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52005-
dc.description.abstractThe article analyzed the teaching profession in Brazil, based on the identification of historical segmentations that interfered in the constitution of teachers as a homogeneous professional group. In the first section, based on a bibliographic review of historical, political, and statistical studies on education, it sought to understand the historical forms of segmentation that characterized the constitution of the teaching profession in the country. The second section of the chapter discussed new segmentations in the teaching profession resulting from the educational reforms of the last decades. These reforms, guided by the principles of New Public Management, promoted important changes in school management that resulted in fragmentation of teaching professionals. In the last section, the text showed a tendency toward greater individualization of the teaching profession through not only accountability policies, but also through teacher education and career policies.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa a profissão docente no Brasil pela identificação de segmentações históricas que interferiram na constituição dos professores como um grupo profissional homogêneo. Na primeira seção, com base em uma revisão bibliográfica de estudos históricos, políticos e estatísticos, buscou-se compreender as formas históricas de segmentação que caracterizaram a constituição da profissão docente no país. Na segunda, discutem-se novas segmentações na profissão docente resultantes das reformas educacionais das últimas décadas. Essas reformas, guiadas pelos princípios da nova gestão pública, promoveram importantes mudanças na gestão escolar que resultaram na fragmentação da profissão docente. Na última seção, o texto mostra tendência à maior individualização da profissão docente mediante políticas de responsabilização, mas também da formação de professores e políticas de carreira.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho Docentept_BR
dc.subjectCarreira docentept_BR
dc.subjectEducação Basicapt_BR
dc.subjectProfissão docentept_BR
dc.subjectReforma Educacionalpt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCarreira profissionalpt_BR
dc.subject.otherReforma do ensinopt_BR
dc.titleSegmentações históricas e contemporâneas da profissão docente no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeHistorical and contemporary segmentations of the teaching profession in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeSegmentaciones históricas y contemporáneas de la profesión docente en Brasilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/7mvbY5JgtLcBPHGttv6bgtg/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
segmentaçõeshistoricasecontemporaneas.pdf222.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.