Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52099
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlex de Oliveira Fernandespt_BR
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.date.accessioned2023-04-17T22:22:16Z-
dc.date.available2023-04-17T22:22:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1363pt_BR
dc.citation.epage1384pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623684903pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52099-
dc.description.abstractInterfaces between Evaluation and History Curriculum at High School. In this article, it is presented the results of a research that investigated the bases of the Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE - Program for the Evaluation of School Learning), in the State of Minas Gerais, identifying the way the adopted test items fulfill the announced pedagogical objectives, and the implications of this program in the History curriculum at High School. The methodology used was the analysis of PAAE documents, between 2005 and 2015, of the content of curricular grids, and of test items in the tests created by the program, besides a bibliographical research. The results have indicated a contradiction between the announcement of the innovative character of the items used as pedagogical resources to evaluate the skills and abilities and the hegemonic presence of traditional matters in the tests designed for the program to the detriment of the announced formation modality.pt_BR
dc.description.resumoInterfaces entre Avaliação e Currículo de História no Ensino Médio. Apresenta-se nesse artigo os resultados de uma pesquisa que investigou as bases do Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE), em Minas Gerais, identificando o modo pelo qual os itens de teste adotados atendem aos objetivos pedagógicos anunciados, e as implicações desse programa no currículo escolar da disciplina de História do Ensino Médio. A metodologia utilizada foi a análise dos documentos do PAAE, entre os anos de 2005 e 2015, de conteúdo de matrizes curriculares e de itens de teste das provas geradas pelo programa, além da pesquisa bibliográfica. Os resultados indicaram contradição entre o anúncio do caráter inovador dos itens utilizados como recurso pedagógico para avaliar habilidades e competências e a presença hegemônica de questões tradicionais nas provas elaboradas para o programa em detrimento da modalidade formativa anunciada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.titleInterfaces entre avaliação e currículo de história no ensino médiopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84903pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1295-3477pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Interfaces entre Avaliação e Currículo.pdf235.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.