Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52102
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSandra Patrícia Ataíde Ferreirapt_BR
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.creatorFabíola Mônica da Silva Gonçalvespt_BR
dc.creatorSâmia Macedo Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-17T22:23:50Z-
dc.date.available2023-04-17T22:23:50Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue12pt_BR
dc.citation.spage94726pt_BR
dc.citation.epage94737pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34117/bjdv6n12-076pt_BR
dc.identifier.issn2525-8761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52102-
dc.description.abstractIn the present study, we aimed at comprehending the meanings and ideologies that affect the discursive formulation of Brazilian children when reproducing writer Ana Maria Machado’s short stories “Menina Bonita do laço de fita” [Pretty Girl with a Ribbon]. In order to gather the data, we have carried out interviews with children from public schools of city of Belo Horizonte – in the state of Minas Gerais and from the city of Recife – in the state of Pernambuco. We performed a qualitative analysis, grounded on the theoretical referential from discourse analysis. The results indicate that the meanings produced by the children when retelling the short story refer to the discursive formation of beauty, as well as the physical characteristics that concern to the girl’s aesthetics, such as hair color and type. On the other side, the ethnical-racial issues are silenced or softened, and we have observed the construction of meanings that refers to the notion that the girl is ‘brown’, especially among the Brazilian northwestern children, thought the short story makes explicit that the girl has a dark skin.pt_BR
dc.description.resumoNeste estudo, objetiva-se compreender os sentidos e ideologias que afetam a formulação discursiva por crianças brasileiras ao reproduzir o conto “Menina bonita do laço de fita”, de Ana Maria Machado. Para a construção dos dados, foram realizadas entrevistas com crianças de escolas públicas de Belo Horizonte e Recife. Realizou-se uma análise qualitativa, fundamentada nos dispositivos teóricos da análise de discurso. Os resultados indicam que os sentidos produzidos pelas crianças ao recontarem o conto remete à formação discursiva da beleza, bem como às características físicas que dizem respeito à estética da menina, a exemplo da cor e do tipo de cabelo. Por outro lado, as questões étnico-raciais são silenciadas ou abrandadas, havendo a construção de sentidos que remetem à noção de que a menina é “morena”, especialmente, entre as crianças do nordeste do Brasil, embora o conto explicite que a menina tem uma pele escura.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteratura Brasileirapt_BR
dc.subjectRecontopt_BR
dc.subjectQuestões etnico-raciaispt_BR
dc.subjectProdução de sentidospt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.subject.otherRelações raciaispt_BR
dc.subject.otherLiteratura Brasileirapt_BR
dc.titleLiteratura infanto-juvenil e questões étnico-raciais no reconto de crianças brasileiraspt_BR
dc.title.alternativeChildren’s and young adults literature and ethnical racial issues on retelling of brazilian childrenpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/21020pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3055-789Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9951-7012pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Literatura Infanto-Juvenil e Questões Étnico-raciais no reconto de crianças brasileiras.pdf312.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.