Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52136
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0894958518829730pt_BR
dc.contributor.referee1Pedro Rena Todeschipt_BR
dc.contributor.referee2Juliana Weinrich Shioharapt_BR
dc.creatorJoice Lopes Diaspt_BR
dc.date.accessioned2023-04-18T12:49:26Z-
dc.date.available2023-04-18T12:49:26Z-
dc.date.issued2023-02-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52136-
dc.description.abstractThis paper examines the role of literature in the reading formation of students in the final years of elementary school, and the challenges faced by teachers in selecting and recommending books to young people aged between eleven and fourteen years, who are in a transitional period from childhood to adolescence. The lack of clear criteria to guide teachers in this important task has prompted this research. To explore the theoretical underpinnings of this study, various authors have been consulted, including Antônio Cândido (1988), Roland Barthes (1980), Jonathan Culler (1999), Jacques Derrida (1992), Leyla Perrone-Moisés (2006, 2016), Graça Paulino (2004), among others. The use of bibliographical references has allowed us to bring together different conceptions of literature and its relevance in current teaching practices. The paper also suggests ideas that can serve as a reference for the selection of works suitable for this age group. Furthermore, the study presents and analyzes two examples of texts that were used for ninth grade classes in the year 2022.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo refletir sobre o papel da literatura na formação leitora dos alunos dos anos finais do ensino fundamental e sobre os desafios enfrentados pelos professores em relação à seleção e indicação de obras literárias para jovens entre onze e quatorze anos, período de transição da infância para a adolescência. Estas reflexões decorrem da ausência de critérios claros que orientem os professores nessa empreitada. Por meio de um estudo bibliográfico, este trabalho apresenta concepções de literatura e sua relevância no ensino atual; também sugere algumas ideias que podem servir como referência para a seleção de obras adequadas ao público. A fundamentação teórica deste estudo apoia-se nas formulações de vários autores, dentre eles Antônio Cândido(1988), Roland Barthes(1980), Jonathan Culler (1999), Jacques Derrida (1992), Leyla Perrone-Moisés(2006, 2016), Graça Paulino (2004) e outros. Por fim, são apresentados e analisados dois exemplos de textos adotados para turmas de nonos anos no ano de 2022.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectFormação leitorapt_BR
dc.subjectEnsino Fundamental anos finaispt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleLiteratura e formação leitora: desafios do professor nos anos finais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Repositório Versão Final (1).pdf527.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.