Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4036174612294393pt_BR
dc.contributor.referee1Narciso Larangeira Telles da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Ricardo Merisiopt_BR
dc.contributor.referee3Arnaldo Leite de Alvarengapt_BR
dc.contributor.referee4Mônica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.creatorBrenno Jadvas Soares Ferreirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4096705312019768pt_BR
dc.date.accessioned2023-04-24T12:46:46Z-
dc.date.available2023-04-24T12:46:46Z-
dc.date.issued2023-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52382-
dc.description.abstractThis thesis dissertation analyzes the implementation of Keith Johnstone’s Impro System on special practical experiments carried out within the scope of academic extension with undergraduate students in Theater and high school students at the Integrated High School, both groups part of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins (IFTO) – Gurupi campus. All of the participants took part in the improvisation theater groups: GuruImpro and ImproMédio. The first one, formed by undergrads, and the latter by high school students. These groups were formed under the institute extension projects which maintain continuous actions with the internal and external community of the IFTO. Thus, the training and presentations of both groups, techniques and formats of exhibitions that contributed to their formation and learning were observed and analyzed. For the analysis of these actions, the research relied on authors who deal with improvisation and theater games, focusing on educational and social formation. The academic extension is also one of the objects of this research. Therefore, the IFTO and the national extension policies guided the analysis undertaken for this work. The results indicate that the Impro System concepts developed within the groups in question had positive impacts to the academic, artistic, and social formation of the participants and the institutions involved. Furthermore, how the Impro System implementation contributed to strengthening the culture in the local community and in the extensionist actions of the IFTO.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese analisa o Sistema Impro, proposto por Keith Johnstone, a partir de experimentações práticas, realizadas no âmbito da extensão acadêmica, com estudantes da Graduação em Teatro e do Ensino Médio Integrado ao Técnico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO) – campus Gurupi, participantes dos grupos de teatro de improviso GuruImpro e ImproMédio. Esses grupos são frutos de projetos de extensão que mantêm ações contínuas com a comunidade interna e externa ao IFTO. Desse modo, foram observados e analisados os treinamentos e apresentações desses grupos, técnicas e formatos de espetáculos que contribuíram na sua formação e aprendizado. Para a análise dessas ações, a pesquisa conta com autores que lidam com o improviso e os jogos teatrais, com foco na formação educacional e social. A extensão acadêmica uma das bases desta pesquisa, as políticas de extensão do IFTO e nacionais foram norteadoras da análise empreendida. Assim, os resultados apontam que o papel do trabalho com o Sistema Impro, desenvolvido com os grupos em pauta, teve importante contribuição à formação acadêmica, artística e social dos participantes e das instituições envolvidas. Salienta-se, pois, como a linguagem da Impro contribuiu no fortalecimento da cultura na comunidade local e nas ações extensionistas do IFTO.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSistema Impropt_BR
dc.subjectGuruImpropt_BR
dc.subjectImproMédiopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectExtensão acadêmicapt_BR
dc.subject.otherTeatro - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherImprovisação (Representação teatral)pt_BR
dc.subject.otherTeatro e sociedadept_BR
dc.titleO Sistema Impro e sua aplicação em projetos de extensão com estudantes do ensino médio e superior do Instituto Federal do Tocantinspt_BR
dc.title.alternativeThe Impro System and its application on extension projects with high school and graduation students of the Federal Institute of Tocantinspt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Brenno Jadvas pfda.pdf5.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.