Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52390
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvêa Pimentelpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3342330120066308pt_BR
dc.contributor.referee1Valdemar Ferreira dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorVanginei Leite Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0315539833482794pt_BR
dc.date.accessioned2023-04-24T13:32:54Z-
dc.date.available2023-04-24T13:32:54Z-
dc.date.issued2022-10-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52390-
dc.description.abstractIndigenous arts are cultural manifestations that play an active and, in some case, “useful” role in the daily life of the villages. They comprise the utensils in which we serve our food, the body painting that protects us against agents of destruction, and the songs that strengthen us and connect us with our ancestors. The research on which this dissertation is based investigates, in particular, traditional Xakriabá ceramics, associating it with the ceramics of other indigenous peoples, as well as with the research of contemporary artists in the art-gallery sphere, in order to develop methodological approaches for middle school students of the Xukurank Indigenous School in the Barreiro Preto village. Based on the research carried out with older Xakriabá ceramicists in the Intercultural Training course for Indigenous Educators (FIEI/FaE/UFMG) from 2006 to 2011, it was possible to begin producing ceramic objects in a renewed way, in accordance with the techniques learnt and the format of the products. In the research and the Masters, it was possible to explore new possibilities in the light of both Xakriabá tradition and contemporaneity. Principles were elaborated for didactic material for the teaching/learning of contemporary Indigenous Art for indigenous and non-indigenous schools. Consideration was given not only to how textbooks present indigenous people to society, locating the contribution of indigenous arts only in the past, but also to the relationship between the non-indigenous contemporary art system and indigenous art in the past and in the present. The research highlighted that the indigenous artistic universe is very present nowadays and that it is part of the contemporary art collection and should therefore be better studied and disseminated, so that it is known, respected and valued, regardless of being indigenous or non-indigenous. The research also highlights the artivist role of indigenous arts, which is not disconnected from the politics of resistance and always forms part of our struggles.pt_BR
dc.description.resumoAs artes indígenas são manifestações culturais que desempenham um papel ativo e, em alguns casos, “utilitário” na vida cotidiana das aldeias. São utensílios nos quais servimos nossos alimentos, são pinturas corporais que nos protegem dos agentes da destruição, são cantos que nos fortalecem e nos conectam com os nossos ancestrais. A pesquisa que deu base a esta dissertação investigou, em especial, a cerâmica tradicional Xakriabá, assim como à pesquisa de artistas contemporâneos do circuito de museus, para desenvolver abordagens metodológicas para os estudantes do Ensino Médio, da Escola Indígena Xukurank, na Aldeia Barreiro Preto. A partir da pesquisa realizada no curso de Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI/FaE/UFMG) de 2006 a 2011 com os ceramistas mais velhos Xakriabá, foi possível iniciar a produção de peças de cerâmica de uma forma renovada, em acordo com as técnicas aprendidas e os formatos de peças produzidas. Na pesquisa e Mestrado foi possível explorar novas possibilidades, considerando a tradição e a contemporaneidade indígena Xakriabá. Foram elencados princípios para elaboração de material didático para o ensino/aprendizagem de Arte Indígena Contemporânea para escolas indígenas e não indígenas. Foi questionada a forma como os livros didáticos apresentam os indígenas para sociedade, colocando a contribuição das artes indígenas só no passado e também foi abordado como era a relação do sistema da arte contemporânea do não indígena com a arte dos indígenas no passado e nos dias atuais. A pesquisa destacou que o universo artístico indígena está muito presente nos dias de hoje, que faz parte do acervo de arte contemporânea e deve ser melhor estudado e divulgado, para que seja conhecido, respeitado e valorizado, independentemente de ser indígena ou não indígena. A pesquisa também destaca o papel artivistas das artes indígenas que não é apartada da política de resistência e está sempre a exercício das nossas lutas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtes xakriabápt_BR
dc.subjectArte indígena contemporâneapt_BR
dc.subjectEnsino/aprendizagem em artept_BR
dc.subject.otherArte indígenapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.subject.otherTrabalhos em cerâmicapt_BR
dc.subject.otherÍndios Xakriabápt_BR
dc.titleArte indígena xakriabá: com um pé na aldeia e outro pé no mundopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3199-0647pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao-Nei-Leite-Xakriaba-Repositorio.pdf237.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.