Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMatheus Trevizampt_BR
dc.date.accessioned2023-04-26T14:06:04Z-
dc.date.available2023-04-26T14:06:04Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage49pt_BR
dc.citation.epage65pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58967/caletroscopio.v6.n2.2018.3759pt_BR
dc.identifier.issn2318-4574pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52501-
dc.description.abstractIn this paper we aim to show that the insertion of the Ars amatoria by Ovid in the category of didactic poetry should not be taken as definitive. Despite the presence of elements considered characteristic of this type of poetry (VOLK, 2002), the Ars also displays many unusual constituents in its generic construction. The boldness to define itself as a work whose first objective is to teach and discipline people on the matters of love, and the strong presence of elegiac elements that generate effects of great irreverence on the text can be cited as two of these atypical characteristics. Besides, there is also the common use of topoithat come from the didactic poetry for both hunting and farming. The use of such topoigrants the work transformed contexts of hilarity that produce effects that could be understood as parodies of the “serious” didactic poetry.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, desejamos mostrar que a inserção da Ars amatoria, por Ovídio, na categoria da poesia didática não deveria ser tomada como definitiva. A despeito da manutenção de elementos considerados característicos desse tipo de poesia (Volk, 2002), a Ars apresenta muitos dados não usuais em sua construção genérica. A ousadia de definir-se como uma obra cujo objetivo primeiro é ensinar e disciplinar o público em temas amorosos e a marcante presença de elementos elegíacos, que geram efeitos de grande irreverência no texto, podem ser citadas como duas dessas características atípicas. Além disso, também há o uso comum de tópoi oriundos da poesia didática, tanto de caça quanto de agricultura. O uso de tais tópoi atribui à obra contextos transformados de hilaridade, que produzem efeitos os quais poderíamos entender como paródias da poesia didática “séria”.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaletroscópiopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPoesia didáticapt_BR
dc.subjectElegiapt_BR
dc.subjectGêneros literáriospt_BR
dc.subjectHibridismopt_BR
dc.subject.otherOvídio - Ars amatoria - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoesia latina - História e críticapt_BR
dc.subject.otherHibridismopt_BR
dc.titleA Ars amatoria de Ovídio e os padrões da poesia didática: entre a adoção e a irreverênciapt_BR
dc.title.alternativeThe Ars amatoria by Ovid and patterns of didactic poetry: between adoption and irreverencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufop.br/caletroscopio/article/view/3759pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1744-3380pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.