Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52542
Type: Artigo de Periódico
Title: Mobilidade pendular e a integração metropolitana: uma proposta metodológica para os municípios da região metropolitana de Belo Horizonte/MG - 2010
Other Titles: Commuting and metropolitan interaction/cohesion: a methodological proposal for the municipalities of the Metropolitan Region of Belo Horizonte/MG – 2010
Movilidad pendular e interacción/coesión metropolitana: uma proposta metodológica para os municipios de la Región Metropolitana de Belo Horizonte/MG – 2010
Authors: Carlos Fernando Ferreira Lobo
Leandro Cardoso
Ivânia Linhares de Almeida
Ricardo Alexandrino Garcia
Abstract: Não é raro na literatura acadêmica específica haver controvérsias sobre os limites e a própria configuração territorial das regiões metropolitanas no Brasil. Afora a falta de consenso e critérios bem definidos para o estabelecimento desses recortes regionais e político-administrativos, parece relevante considerar o significado da mobilidade pendular como indicador da dinâmica econômica e social metropolitana. O objetivo desse artigo é investigar o nível de integração dos municípios que compõem a Região Metropolitana de Belo Horizonte, tendo como base os fluxos de deslocamentos pendulares. Com informações extraídas dos microdados amostrais do Censo Demográfico 2010, a metodologia apresentada permitiu a proposição, para cada município da região, de um Índice de Integração Regional, derivado da razão de pendularidade interna, razão de conectividade pendular e razão de pendularidade nuclear. Em geral, os resultados indicaram sensíveis diferenças regionais no espaço metropolitano, o que permitiu destacar alguns níveis muito baixos de integração, especialmente para os casos dos municípios de Itatiaiuçu, Itaguara e Baldim.
Abstract: It is not unusual for specific academic literature to contain controversies regarding the limits and actual territorial configuration of the metropolitan regions in Brazil. Aside from the lack of consensus and well defined criteria to establish these regional and political-administrative outlines, it seems relevant to consider the meaning of commuting as an indicator of the metropolitan social and economic dynamic. The objective of this article is to investigate the level of integration of the municipalities that make up the Metropolitan Region of Belo Horizonte (MRBH), based on the flows of pendular displacement. With information extracted from the sample micro-data of the Demographic Census 2010, the methodology presented made it possible to propose an Index of Metropolitan Integration for each municipality in the region, derived from the Internal Pendularity Ratio, Pendular Connectivity and Nuclear Pendularity In general, the results highlighted some very low levels of integration, especially in the cases of the municipalities of Itatiaiuçu, Itaguara and Baldim.
Subject: Economia
Geografia
Planejamento urbano - Belo Horizonte (MG)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA TRANSPORTES E GEOTECNIA
IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0013
URI: http://hdl.handle.net/1843/52542
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://rebep.emnuvens.com.br/revista/article/view/1001
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Estudos de População
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mobilidadependulareaintegração.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.