Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52645
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1795516271097895pt_BR
dc.contributor.referee1Dalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Cuenca Parejapt_BR
dc.contributor.referee3Danilo Romeu Streckpt_BR
dc.contributor.referee4Carlos Roberto Jamil Curypt_BR
dc.contributor.referee5Hormindo Pereira de Souza Juniorpt_BR
dc.creatorKildo Adevair dos Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6285167193595292pt_BR
dc.date.accessioned2023-04-28T13:05:06Z-
dc.date.available2023-04-28T13:05:06Z-
dc.date.issued2020-02-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52645-
dc.description.abstractSANTOS, Kildo Adevair dos. José Carlos Mariátegui's educational thinking: towards a Latin American pedagogy. 2020. 309 p. Dissertation (PhD in Education) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. This investigation aims to identify the educational thinking of José Carlos Mariátegui and his contributions to Latin American pedagogy thinking. This research integrates the context of discussions about Latin-American pedagogical thinking, which encompasses the economic, political, social and cultural traits of Latin America. It is being included in the field of social and human sciences, specifically in the historical and contemporary context of Latin American critical thinking, and greatly contributes to the field of education. However, the literature indicates a gap left by some critical approaches that have not generated theoretical alternatives in the Region in recent decades. In regards to the methodology, the research is characterized as a qualitative study, developed through technical procedures of bibliographic and documentary research modalities, in which the treatment of data was performed from the perspective of content analysis. The primary sources of the research are related to Mariátegui's Complete Works, materialized in his editorial, writing and activist actions. The results of the investigation point to the existence of an educational thinking in Mariátegui and the originality of its alternative epistemological proposal, as well as its contributions to the Latin American pedagogy, in a perspective of integral formation of the subjects. This perspective values the cultural identity from Latin American educational spaces and that produces knowledge from their own experiences and realities, supported by their social and popular interests. In conclusion, Mariátegui's educational thinking greatly contributes to the strengthening of Latin American pedagogy, and its proposal of alternative epistemology makes advances in the scientific frontiers within the field of pedagogical thinking of the Region.pt_BR
dc.description.resumoSANTOS, Kildo Adevair dos. O pensamento educativo de José Carlos Marátegui: para uma pedagogia latino-americana. 2020. 305 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais – Belo Horizonte, 2020. Esta investigação objetiva identificar um pensamento educativo em José Carlos Mariátegui e suas contribuições para o pensamento pedagógico latino-americano. Insere-se no contexto das discussões sobre o pensamento pedagógico latino-americano que compreende as especificidades econômicas, políticas, sociais e culturais da América Latina e é pensado no campo das ciências sociais e humanas, especificamente no contexto histórico e contemporâneo do pensamento crítico latino-americano, o qual tem contribuído de maneira significativa para a educação. Contudo, a literatura indica uma lacuna deixada por algumas abordagens críticas que não geraram alternativas teóricas na região nas últimas décadas. Metodologicamente, a pesquisa caracteriza-se como um estudo qualitativo, desenvolvida por meio de procedimentos técnicos das modalidades de pesquisas bibliográficas e documentais, em que o tratamento dos dados foi realizado na perspectiva da análise de conteúdo. As fontes primárias da investigação correspondem às Obras Completas de Mariátegui, materializadas nas suas ações editorial, escrita e ativista. Os resultados da investigação apontam a existência de um pensamento educativo em Mariátegui e a originalidade da sua proposta epistemológica alternativa, assim como suas contribuições para a pedagogia latino-americana, numa perspectiva de formação integral dos sujeitos, que valoriza a identidade cultural a partir dos próprios espaços educativos e que produz conhecimentos, desde suas próprias experiências e realidades, sustentados nos interesses sociais e populares latino-americanos. Conclui-se que o pensamento educativo de Mariátegui muito contribui para o fortalecimento da pedagogia latino-americana e, com sua proposta de epistemologia alternativa, faz avançar as fronteiras científicas no campo do pensamento pedagógico da região.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectPensamento educativopt_BR
dc.subjectJosé Carlos Mariáteguipt_BR
dc.subjectPedagogia latino-americanapt_BR
dc.titleO pensamento educativo de José Carlos Mariátegui: para uma pedagogia latino-americanapt_BR
dc.title.alternativeJosé Carlos Mariátegui's educational thinking: towards a Latin American pedagogypt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.description.embargo2021-02-14-
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O pensamento educativo de José Carlos Mariátegui para uma pedagogia latino-americana.pdf3.63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons