Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53055
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGilberto de Lima Guimarãespt_BR
dc.creatorTania Couto Machado Chiancapt_BR
dc.creatorVania Regina Goveiapt_BR
dc.creatorKleyde Ventura de Souzapt_BR
dc.creatorIsabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.creatorLigia de Oliveira Vianapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-10T23:02:41Z-
dc.date.available2023-05-10T23:02:41Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-07072016002690015pt_BR
dc.identifier.issn1980-265Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53055-
dc.description.abstractThe study aimed to identify and understand, in the student’s discourse, the social value and discuss it in the light of some of Max Scheler’s assumptions. The senior students in Nursing take an existential place in the world, giving it meaning and sense through their opinion. The research is qualitative with a phenomenological approach. The subjects were 10 senior students from the Nursing course in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. Data were collected from August to September, 2014, through interviews. Dilthey’s hermeneutics was used to unveil the meaning of the statements. The social value emerged in the discourse, expressing solidarity based on sympathy. The social value was recognized as a constituent of the axiological field that founds the profession and is essential for nursing care. It is acknowledged that the “logic of reason” and the “logic of the heart” are complementary and combine the art and science of nursing.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo foi identificar e compreender, no discurso do discente, o valor social e discuti-lo à luz de alguns pressupostos de Max Scheler. O discente concluinte do Curso de enfermagem ocupa lugar existencial no mundo, dando-lhe significado e sentido por meio de sua valoração. Pesquisa qualitativa com enfoque fenomenológico, da qual participaram dez discentes concluintes do Curso de Enfermagem, em Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Os dados foram coletados de agosto a setembro de 2014, por meio de entrevista. Usou-se a hermenêutica diltheyniana para desvelar o sentido das falas. O valor social emergiu nos discursos, expresso pela solidariedade a partir da simpatia. O valor social foi reconhecido como constituinte do campo axiológico que fundamenta a profissão e essencial para o cuidado de enfermagem. Admite-se que lógicas complementares que conjugam a ciência e a arte da enfermagem são a “lógica da razão” e a “lógica do coração”.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTexto & Contexto - Enfermagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectValores sociaispt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherValores sociaispt_BR
dc.subject.otherEstudantes de Enfermagempt_BR
dc.titleO valor social no discurso do discente de enfermagem: um encontro fenomenológico com Max Schelerpt_BR
dc.title.alternativeThe social value in nursing students' discourse: a phenomenological encounter with Max Schelerpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/tce/a/ZkzhCYk4SnjzJKcR6gDKznw/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2967-1783pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7063-8611pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.