Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAngélica Oliveira Adversept_BR
dc.date.accessioned2023-05-11T21:26:18Z-
dc.date.available2023-05-11T21:26:18Z-
dc.date.issued2021-06-20-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage17pt_BR
dc.citation.epage36pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21814/2i.3164pt_BR
dc.identifier.issn2184-7010pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53155-
dc.description.abstractIn the 1920s, Dadaism works introduced the transformation of identity in countless photoperformances. Amidst transvestites and ambivalences of gender, artists problematized the performativity of self by the image of art. Hence, they made visible the conflict between identity, social roles and sexuality. Artists resumed the spiritual strategy of dandism to give visibility to the ambivalences of gender, subverting its original essence to introduce the Da Dandy aesthetic. By adopting an anarchic attitude, they crossed the border between anti-art and anti-fashion, celebrating anti-fashion by a praise to cultural decay. This article examines how Da Dandyism introduced, in the sphere of artistic fiction, a debate about taste and the experience of the beautiful in order to transfigure the aesthetic dimension of art.pt_BR
dc.description.resumoNos anos de 1920, o Dadaísmo apresentou obras que introduziram a transformação identitária em inúmeras foto-performances. Entre o travestimento e ambivalências do gênero, artistas problematizaram a performatividade do si pela imagem da arte. A partir disso, tornaram visível o conflito entre a identidade, os papéis sociais e a sexualidade. Artistas retomaram a estratégia espiritual do dandismo para dar visibilidade às ambivalências do gênero, subvertendo a sua essência original para introduzir a estética Da Dandy. Ao adotarem uma postura anárquica, eles transgrediram a fronteira entre a antiarte e a antimoda, celebrando a antimoda por intermédio de um elogio à decadência cultural. O presente artigo examina como o Da Dandismo introduziu, na esfera da ficção artística, uma discussão a respeito do gosto e da experiência do belo a fim de transfigurar a dimensão da experiência estética na arte.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE DESENHOpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista 2i: Estudos De Identidade E Intermedialidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDa Dandypt_BR
dc.subjectAntimodapt_BR
dc.subjectContra-gêneropt_BR
dc.subjectDandismopt_BR
dc.subjectDadaísmopt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherDandismopt_BR
dc.subject.otherDandipt_BR
dc.subject.otherDadaísmopt_BR
dc.titleDa dandy: antimoda & contra-gênero no dadaísmopt_BR
dc.title.alternativeDa dandy: antifashion & counter-gender in dadaismpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uminho.pt/index.php/2i/article/view/3164pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8938-8819pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DA DANDY ANTIMODA & CONTRA-GÊNERO NO DADAÍSMO.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.