Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/53155
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Angélica Oliveira Adverse | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T21:26:18Z | - |
dc.date.available | 2023-05-11T21:26:18Z | - |
dc.date.issued | 2021-06-20 | - |
dc.citation.volume | 3 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 17 | pt_BR |
dc.citation.epage | 36 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21814/2i.3164 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2184-7010 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/53155 | - |
dc.description.abstract | In the 1920s, Dadaism works introduced the transformation of identity in countless photoperformances. Amidst transvestites and ambivalences of gender, artists problematized the performativity of self by the image of art. Hence, they made visible the conflict between identity, social roles and sexuality. Artists resumed the spiritual strategy of dandism to give visibility to the ambivalences of gender, subverting its original essence to introduce the Da Dandy aesthetic. By adopting an anarchic attitude, they crossed the border between anti-art and anti-fashion, celebrating anti-fashion by a praise to cultural decay. This article examines how Da Dandyism introduced, in the sphere of artistic fiction, a debate about taste and the experience of the beautiful in order to transfigure the aesthetic dimension of art. | pt_BR |
dc.description.resumo | Nos anos de 1920, o Dadaísmo apresentou obras que introduziram a transformação identitária em inúmeras foto-performances. Entre o travestimento e ambivalências do gênero, artistas problematizaram a performatividade do si pela imagem da arte. A partir disso, tornaram visível o conflito entre a identidade, os papéis sociais e a sexualidade. Artistas retomaram a estratégia espiritual do dandismo para dar visibilidade às ambivalências do gênero, subvertendo a sua essência original para introduzir a estética Da Dandy. Ao adotarem uma postura anárquica, eles transgrediram a fronteira entre a antiarte e a antimoda, celebrando a antimoda por intermédio de um elogio à decadência cultural. O presente artigo examina como o Da Dandismo introduziu, na esfera da ficção artística, uma discussão a respeito do gosto e da experiência do belo a fim de transfigurar a dimensão da experiência estética na arte. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE DESENHO | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista 2i: Estudos De Identidade E Intermedialidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Da Dandy | pt_BR |
dc.subject | Antimoda | pt_BR |
dc.subject | Contra-gênero | pt_BR |
dc.subject | Dandismo | pt_BR |
dc.subject | Dadaísmo | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Artes | pt_BR |
dc.subject.other | Dandismo | pt_BR |
dc.subject.other | Dandi | pt_BR |
dc.subject.other | Dadaísmo | pt_BR |
dc.title | Da dandy: antimoda & contra-gênero no dadaísmo | pt_BR |
dc.title.alternative | Da dandy: antifashion & counter-gender in dadaism | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.uminho.pt/index.php/2i/article/view/3164 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8938-8819 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DA DANDY ANTIMODA & CONTRA-GÊNERO NO DADAÍSMO.pdf | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.