Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53415
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGilberto de Lima Guimarãespt_BR
dc.creatorIsabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.creatorAllana Dos Reis Corrêapt_BR
dc.creatorEd Wilson Vieirapt_BR
dc.creatorSelme Silqueira de Matospt_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-15T21:37:24Z-
dc.date.available2023-05-15T21:37:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-07072018002000017pt_BR
dc.identifier.issn1980-265Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53415-
dc.description.abstractObjective: to reflect on the Hypothetical-Deductive Method of Karl Popper and its applicability for the epistemological evaluation of the graduate Program in Nursing. Method: it is a theoretical and reflective study. Nursing as a science under construction needs to critically evaluate the epistemological foundations that demarcate it. Such an evaluation is abstruse to be carried out, since what is at issue is the validation of the program from the epistemological point of view of the production resulting from dissertations and theses, evaluating it in the philosophical perspective that underlies it. Undoubtedly it is a huge project and has its value in the action of unveiling the phenomenon that develops there, allowing to ratify or rectify the program. To direct its construction, the following guiding question is formulated: how can the Hypothetical-Deductive Method contribute to the epistemological evaluation of the Graduate Program in Nursing? Results: the text points out that the scientific demarcation of nursing is found in the study object of the program. This must be falsifiable, clear, precise, reflecting what is specific to nursing as a career and area of knowledge. Conclusion: admitted to be the role of nursing in the prevention and treatment of diseases, as well as the restoration and promotion of health, from the offer of nursing care, the fallibilism attitude in the researcher who works in the program can move it to a better understanding of the world around him and to evaluate the effective impact of their scientific production on the fulfillment of the purpose of the profession.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: refletir sobre o Método Hipotético-Dedutivo de Karl Popper e sua aplicabilidade para avaliação epistemológica dos Programas de Pós-Graduação em Enfermagem. Método: trata-se de um estudo teórico e reflexivo. A enfermagem como ciência em construção necessita avaliar criticamente os fundamentos epistemológicos que a demarcam. Tal avaliação é abstrusa de ser realizada, pois o que está em questão é a validação do programa sob o ponto de vista epistemológico da produção resultante de dissertações e teses, avaliando-o na perspectiva filosófica que o fundamenta. Indubitavelmente é um projeto colossal e tem o seu valor na ação de desvelar o fenômeno que ali se desenvolve, permitindo ratificar ou retificar o programa. A fim de direcionar sua construção, formula-se a seguinte questão norteadora: como o Método Hipotético-Dedutivo pode contribuir para a avaliação epistemológica dos Programas de Pós-Graduação em Enfermagem? Resultados: o texto aponta que a demarcação científica da enfermagem é encontrada no objeto de estudo do programa. Esse deve ser falsificável, claro, preciso, refletindo aquilo que é específico da enfermagem como carreira e área de saber. Conclusão: admitido ser o papel da enfermagem a prevenção e o tratamento de doenças, bem como a restauração e a promoção da saúde, a partir do oferecimento do cuidado de enfermagem, a atitude falibilista no pesquisador que atua no programa poderá movê-lo a uma melhor compreensão do mundo que o cerca e a proceder à avaliação do efetivo impacto de sua produção científica para o cumprimento do propósito da profissão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTexto & Contexto - Enfermagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectEducação de pós-graduaçãopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectDissertações acadêmicaspt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectTeoria de enfermagempt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação de pós-graduação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherConhecimentopt_BR
dc.subject.otherTeoria de enfermagempt_BR
dc.titlePossibilidades de avaliação epistemológica dos programas de pós-graduação em enfermagem à luz de Karl Popperpt_BR
dc.title.alternativePossibilities of epistemological evaluation of graduateprograms in nursing in the light of Karl Popperpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/tce/a/jcnbzrhZZBkfppcrZPDNLSf/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7063-8611pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2208-958Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8198-7270pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.