Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53417
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGilberto de Lima Guimarãespt_BR
dc.creatorIsabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.creatorAndreza Werli-Alvarengapt_BR
dc.creatorJaqueline Almeida Guimarães Barbosapt_BR
dc.creatorAllana dos Reis Corrêapt_BR
dc.creatorBruna Figueiredo Manzopt_BR
dc.creatorEd Wilson Vieirapt_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-15T21:38:06Z-
dc.date.available2023-05-15T21:38:06Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage456pt_BR
dc.citation.epage464pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i2a23545p456-464-2018pt_BR
dc.identifier.issn1981-8963pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53417-
dc.description.abstractObjective: to understand the useful value of the speech of the student andto discuss it based on some assumptions of Max Scheler. Method: this is a qualitative study, descriptive-exploratory type, with a phenomenologicalapproach. The sample was for convenience, with the participationof ten students enrolled in the 5thgrade of the course. Data wereobtained through individual and unstructured interviews; the material was organized and analyzed by the technique of Diltheynian hermeneutics that allowed revealing the meaning of the speeches. Result: the useful value was evident in the pedagogical-assistance praxis from the use of the art of Nursing. Two categories emerged in the discourses for analysis: useful value and its expression by the art of Nursing; the useful value and it'sfavoring for the awakening of sympathy. Conclusion: it was possible to understand the useful value in the discourse of the student, for him to be 'beside the patient', 'to help', 'to listen', 'to sit next to', as actions that give nursing care its correctness and must be associated with the use of the technique. The student re-hierarchized his value scale in front of the profession and recognized the sympathy as founder for nursing care.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo:compreender no discurso do discente o valor útil e discuti-lo à luz de alguns pressupostos de Max Scheler. Método:estudo qualitativo, tipo descritivo-exploratório, com enfoque fenomenológico. Amostra por conveniência, tendo participação de dez discentes matriculados no 5º ano do curso. Dados obtidos por meio de entrevistas individuais e não estruturadas; material organizado e analisado pela técnica da hermenêutica Diltheyniana, permitindo desvelar o sentido das falas. Resultado:o valor útil foi manifesto na práxis assistencial-pedagógica a partir do emprego da arte da Enfermagem. Emergiram no discurso duas categorias para análise: o valor útil e sua expressão pela arte da Enfermagem; o valor útil e seu favorecimento para o despertar da simpatia.Conclusão: foi possível compreender no discurso do discente ovalor útil, para ele ‘estar ao lado do paciente’, ‘querer ajudar’, ‘escutar’, ‘assentar ao lado’ são ações que dão ao cuidado de enfermagem sua correição e devem estar aliados ao uso da técnica. O discente re-hierarquizou sua escala valorativa perante a da profissão e reconheceu a simpatia como fundante para o cuidado de enfermagempt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de enfermagem UFPEpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectValor socialpt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação em Enfermagempt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherDesejabilidade socialpt_BR
dc.titleA arte da enfermagem na visão do discente: um encontro com Schelerpt_BR
dc.title.alternativeThe art of nursing in the vision of the student: a meeting with Schelerpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/23545pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7063-8611pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2185-1966pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9175-0055pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2208-958Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0064-9961pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8198-7270pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A arte da enfermagem na visão do discente_ um encontro com Scheler.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.