Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53526
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana Regina Ferreira Pereira da Matapt_BR
dc.creatorMariana Ferreira Vaz Gontijo Bernardespt_BR
dc.creatorCissa de Azevedopt_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.creatorMaria da Graça Pereira Alvespt_BR
dc.creatorEmília Campos de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-05-17T20:54:49Z-
dc.date.available2023-05-17T20:54:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1518-8345.2249.3003pt_BR
dc.identifier.issn1518-8345pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53526-
dc.description.abstractObjective: to exemplify the applicability of the Jacobson and Truax Method in a nursing intervention study that analyzed the effectiveness of a home care teaching program after radical prostatectomy. Method: this is a descriptive study concerning the applicability of the Jacobson and Truax Method in the data analysis of a clinical trial. The intervention consisted of a teaching program for hospital discharge after radical prostatectomy through oral guidance, writing, and telephonic reinforcement. Thirty-four men participated in the intervention group and 34 men participated in the control group. A reliable index of change and clinical significance was calculated for the knowledge variable in both groups. Scatterplots were presented to demonstrate the effectiveness of the method. Results: for 30 individuals in the intervention group, the intervention presented clinically relevant change than in knowledge. In the control group, none of the 34 individuals presented clinical significance of the results related to this variable, that is, the statistical significance identified by the inferential tests did not have clinically relevant changes in the knowledge variable. Conclusion: the educational intervention carried out through the combination of oral, written and telephone counseling was shown to be clinically effective in improving knowledge about home care.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: exemplificar a aplicabilidade do Método Jacobson e Truax em um estudo de intervenção de enfermagem que analisou a efetividade de um programa de ensino para cuidado domiciliar pósprostatectomia radical. Método: estudo descritivo referente à aplicabilidade do Método Jacobson e Truax na análise de dados de um ensaio clínico. A intervenção consistiu em programa de ensino para alta hospitalar pós-prostatectomia radical por meio de orientação oral, escrita e reforço telefônico. Participaram 34 homens no grupo intervenção e 34 no controle. Calculou-se índice de mudança confiável e significância clínica para a variável conhecimento nos dois grupos. Gráficos de dispersão foram apresentados para demonstrar a efetividade do método. Resultados: no grupo intervenção, para 30 indivíduos, a intervenção apresentou mudança clinicamente relevante em relação ao conhecimento. Já no grupo controle, nenhum dos 34 indivíduos apresentou significância clínica dos resultados relacionada a essa variável, ou seja, a significância estatística identificada pelos testes inferenciais não representou mudanças clinicamente relevantes ao nível da variável conhecimento. Conclusão: a intervenção educativa realizada por meio da combinação de orientação oral, escrita e acompanhamento telefônico mostrou-se clinicamente efetiva no âmbito da melhoria do conhecimento quanto aos cuidados em domicílio.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista latino-americana de enfermagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectProstatectomiapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectEnsaio clínicopt_BR
dc.subjectPesquisa em enfermagem clínicapt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherProstatectomiapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherEnsaio clínicopt_BR
dc.subject.otherPesquisa em enfermagem clínicapt_BR
dc.titleMétodo Jacobson e Truax: avaliação da efetividade clínica de um programa de ensino para cuidado domiciliar pós prostatectomiapt_BR
dc.title.alternativeJacobson and truax method: evaluation of the clinical effectiveness of a home care program after prostatectomypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rlae/a/fTSQ5h6zf45hjnNBygRQLxm/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5080-4643pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5051-4910pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5881-5710pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0738-0539pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.