Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53592
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliane Marina Palhares Guimarãespt_BR
dc.creatorBruna de Oliveira Gonçalvespt_BR
dc.creatorMárcia Marília Teixeira Alves de Souza Duartept_BR
dc.creatorFrederico Tunes e Sousapt_BR
dc.creatorGregory Nícolas Santospt_BR
dc.creatorGabriel Amorim Bragapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-18T19:47:27Z-
dc.date.available2023-05-18T19:47:27Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue23pt_BR
dc.citation.spage144pt_BR
dc.citation.epage158pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/ef.v0i23.80533pt_BR
dc.identifier.issn2358-7180pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53592-
dc.description.abstractIn a year marked by the Covid-19 pandemic, in which social distance became mandatory, the edition of the Aproxime-se Program needed to be adapted to the remote mode. In partnership with the Dean of Extension (ProEx) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), the extension project of the Distance Education Support Center (CAED) seeks to highlight the presence of the university in distance education centers, extending participation to the local communities, following the requirements of the university extension. This paper aims to present an overview of the 2020 edition of the Aproxime-se Program, to stand out the importance of its execution in a pandemic context and provide information about alternative, transdisciplinary and interdisciplinary practices in the field of university extension. To this end, the methodology developed for this year and the results obtained with the actions are presented. The challenges were, to a large extent, caused and expanded by the pandemic, but the potential of the Extension made viable the execution of a flexible planning, adapted to the needs of the current times and in line with the university triad: learning, research, extension.pt_BR
dc.description.resumoEm um ano marcado pela pandemia da Covid-19, em que o distanciamento social se tornou obrigatório, a edição do Programa Aproxime-se precisou ser adaptada ao modo remoto. Em parceria com a PróReitoria de Extensão (ProEx) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), o projeto de extensão do Centro de Apoio à Educação a Distância (CAED) busca realçar a presença da Universidade nos polos de Educação a Distância (EaD), estendendo a participação às comunidades locais, seguindo os requisitos da Extensão Universitária. Este relato tem como objetivo apresentar um panorama da experiência da edição de 2020 do Programa Aproxime-se, bem como ressaltar a importância de sua execução em um contexto pandêmico, fornecendo, ainda, informações sobre práticas alternativas, transdisciplinares e interdisciplinares no campo da Extensão Universitária. Apresenta-se, para tal, a metodologia construída para esse ano e os frutos obtidos com as ações. Inúmeros foram os desafios, em grande medida, ocasionados e expandidos pela pandemia, mas a potencialidade da Extensão tornou viável a execução de um planejamento flexível, adequado às necessidades dos tempos atuais e em consonância com a tríade universitária: ensino, pesquisa e extensão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCAED - CENTRO DE APOIO A EDUCACAO A DISTANCIApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Extensão em Focopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subjectExtensão universitáriapt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19 Pandemia, 2020-pt_BR
dc.titlePotencialidades da extensão universitária: um relato de experiência a partir das ações do Programa Aproxime-se durante a pandemia da COVID-19pt_BR
dc.title.alternativePotentialities of university extension: an experience report based on the actions of the Aproxime-se Program during the COVID-19 pandemicpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/80533pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5270-7006pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6787-1914pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5561-8428pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2900-4799pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7692-9498pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2081-2482pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.