Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53673
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana Regina Ferreira da Matapt_BR
dc.creatorCissa Azevedopt_BR
dc.creatorMariana Ferreira Vaz Gontijo Bernardespt_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.creatorMaria da Graça Pereirapt_BR
dc.creatorEmilia Campos de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-05-19T20:05:05Z-
dc.date.available2023-05-19T20:05:05Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume53pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1980-220X2018012503421pt_BR
dc.identifier.issn1980-220Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53673-
dc.description.abstractObjective: To evaluate the effectiveness of a teaching program for hospital discharge of patients submitted to radical prostatectomy based on the self-efficacy construct of the Cognitive Social Theory. Method: A controlled clinical trial carried out on a 2-month follow-up of 68 prostatectomized men randomized into intervention group (n = 34) and control (n = 34). The intervention group received routine guidance from the service plus the teaching program. The control group only received routine guidance from the service. The data collection instruments were: sociodemographic and clinical questionnaire, self-efficacy scale, hospital depression and anxiety scale, household care knowledge questionnaire, and an item on satisfaction with a score of 1 to 5. Results: There was a significant difference between the intragroups for satisfaction (p<0.001) and knowledge (p<0.001) of the pre-test to the post-test. In the intervention group, there were significant changes between the times for anxiety (p=0.011) and knowledge (p<0.001). Conclusion: The teaching program with a combination of oral guidance, written instruction and telephone follow-up was effective in improving knowledge about home care and personal satisfaction. Brazilian Registry of Clinical Trials: RBR-5n95rm.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Avaliar a efetividade de um programa de ensino para alta hospitalar de pacientes submetidos à prostatectomia radical, pautado no construto da autoeficácia da Teoria Social Cognitiva. Método: Ensaio clínico controlado, realizado em seguimento de 2 meses, com 68 homens prostatectomizados, randomizados em grupo-intervenção (n=34) e controle (n=34). O grupo-intervenção recebeu orientações de rotina do serviço mais o programa de ensino. O grupo-controle recebeu apenas orientações de rotina do serviço. Os instrumentos de coleta de dados foram: questionário sociodemográfico e clínico, escala de autoeficácia, escala de ansiedade e depressão hospitalar, questionário de conhecimento sobre cuidados domiciliares e um item sobre satisfação com pontuação de 1 a 5. Resultados: Houve diferença significativa entre e intragrupos para satisfação (p<0,001) e conhecimento (p<0,001) do pré-teste para o pós-teste. No grupo-intervenção, houve mudanças significativas entre os tempos para ansiedade (p=0,011) e conhecimento (p<0,001). Conclusão: O programa de ensino com combinação de orientação oral, escrita e acompanhamento telefônico mostrou-se efetivo na melhoria do conhecimento quanto aos cuidados em domicílio e satisfação dos indivíduos. Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos: RBR-5n95rm.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da escola de enfermagem da USPpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagem oncológicapt_BR
dc.subjectNeoplasias da próstatapt_BR
dc.subjectProstatectomiapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectAlta do pacientept_BR
dc.subjectEnsaio clínicopt_BR
dc.subject.otherEnfermagem oncológicapt_BR
dc.subject.otherNeoplasias da próstatapt_BR
dc.subject.otherProstatectomiapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherAlta do pacientept_BR
dc.titleEfetividade de um programa de ensino para cuidado domiciliar de pacientes prostatectomizados: ensaio clínico controlado randomizadopt_BR
dc.title.alternativeEffectiveness of a home care teaching program for prostatectomized patients: a randomized controlled clinical trialpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/reeusp/a/8qQVTVN9xBH9QPyDmJKXm5p/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5080-4643pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5881-5710pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5051-4910pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7987-2562pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0738-0539pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.