Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54120
Type: Artigo de Periódico
Title: Necessidades informacionais do estudante internacional na pós-graduação: uma revisão de literatura
Other Titles: International student's information needs in postgraduate school: a literature review
Authors: Danielle do Carmo Pimenta Rioga
Renata Maria Abrantes Baracho
Abstract: Introdução: Este artigo de revisão de literatura tem como problema a escassez de estudos que versam sobre o processo de internacionalização estudantil, cujo argumento principal é o de que a identificação desses estudos facilitará a compreensão do processo pelos interessados. Objetiva analisar estudos sobre as necessidades informacionais do estudante internacional da pós-graduação, sendo a Universidade Federal de Minas Gerais a referência do estudo. Método: Por meio de uma metodologia qualitativa de três etapas, o estudo se baseou em três pontos principais: a internacionalização nas universidades e programas de pós-graduação brasileiros, a percepção dos estudantes internacionais sobre instituições brasileiras de Ensino Superior e as necessidades informacionais do estudante internacional. Resultados/Conclusão: A partir desse mapeamento, notou-se que há escassez de publicações voltadas às necessidades de informação dos estudantes internacionais, sobretudo dos pós-graduandos, considerando o panorama das universidades brasileiras.
Abstract: Introduction: This literature review article has a lack of studies that deal with the student internationalization process. The main argument is that the identification of these studies will facilitate the comprehension of the process by the interested parties. Furthermore, it aims to analyze studies on the international graduate student’s information needs. In addition to it, the Federal University of Minas Gerais is the study reference. Method: The study used a three step qualitative methodology and was based on three main points: internationalization in Brazilian universities and postgraduate programs, the perception of international students about Brazilian higher education institutions, and the international student’s information needs. Results/Conclusion: From this mapping, it was noted that there is a scarcity of publications focused on the international students’ information needs, especially postgraduate students, considering the panorama of Brazilian universities.
Subject: Educação
Estudantes
Pós-graduação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ARQ - DEPARTAMENTO DE TEC ARQUITETURA E URBANISMO
ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/rdbci.v19i00.8665304
URI: http://hdl.handle.net/1843/54120
Issue Date: 11-Sep-2021
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8665304
metadata.dc.relation.ispartof: RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.