Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54254
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCaroline Azevedomacielpt_BR
dc.creatorAndrezza Gonzalez Escarcept_BR
dc.creatorAndréa Rodrigues Mottapt_BR
dc.creatorLeticia Caldas Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-31T20:59:14Z-
dc.date.available2023-05-31T20:59:14Z-
dc.date.issued2019-06-24-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issuee2094pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage9pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-6431-2018-2094pt_BR
dc.identifier.issn23176431pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54254-
dc.description.abstractPurpose: To analyze the association between Speech Therapy graduates inserted in the labor market with sociodemographic variables, aspects of situation and professional satisfaction. Methods: An observational cross–sectional study, with a non-probabilistic sample of 196 Speech Therapy graduates from a Brazilian public university working as speech therapists. The instrument used was a questionnaire distributed both online and physical. In the present study the sociodemographic issues, aspects of situation and professional satisfaction, composed the research axes. Pearson’s chi-square test was used for the association analysis, being considered significant p≤0.05. Results: There was an association between those who work exclusively as a speech therapists with the variables salary range (p=0.003), working hours (p=0.001), economic situation after graduation (p=0.004), continuity of the studies (p=0.001), perception of professional (p=0.008) and financial achievement (p=0.012). Conclusion: The perceptions of Speech Therapy graduates inserted in the labor market reveal a positive evaluation of the profession. Working exclusively as a speech therapist is related to the salary range, working hours, perception of professional achievement and improvement of the economic situation after graduation. Although most of the graduates are not financially fulfilled, they advance in the continuity of the studies.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo:Analisar a associação entre egressos de Fonoaudiologia inseridos no mercado de trabalho com as variáveis sociodemográficas, aspectos da situação e da satisfação profissional. Métodos: Estudo observacional analítico de delineamento transversal, com amostra não probabilística de 196 egressos de Fonoaudiologia de uma universidade pública brasileira, que trabalhavam como fonoaudiólogos. O instrumento utilizado foi um questionário distribuído de forma online e física e, neste estudo, os eixos de investigação foram compostos por questões sociodemográficas, aspectos de situação e de satisfação profissional. Para as análises de associação foi utilizado o teste Qui-Quadrado de Pearson, sendo considerado significante o valor de p≤0,05. Resultados: Houve associação entre quem trabalha exclusivamente como fonoaudiólogo com as variáveis faixa salarial (p=0,003), carga horária de trabalho (p=0,001), situação econômica após conclusão do curso (p=0,004), continuidade dos estudos (p≤0,001), percepção de realização profissional (p=0,008) e financeira (p=0,012). Conclusão: A percepção dos egressos de Fonoaudiologia inseridos no mercado de trabalho revela uma avaliação positiva da profissão. Trabalhar exclusivamente como fonoaudiólogo tem relação com a faixa salarial, carga horária de trabalho, percepção de realização profissional e melhora da situação econômica, após conclusão do curso. Embora a maioria dos egressos não esteja realizada financeiramente, eles avançam na continuidade dos estudospt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE OFTALMOLOGIA E OTORRINOLARINGOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAudiology - Communication Research-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudantespt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.subject.otherMercado de trabalhopt_BR
dc.subject.otherPrática Profissionalpt_BR
dc.subject.otherSatisfação no Empregopt_BR
dc.subject.otherEducação continuadapt_BR
dc.titleSituação e satisfação profissional na percepção de egressos de fonoaudiologiapt_BR
dc.title.alternativeSpeech therapy graduates perception of situation and professional satisfactionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/acr/a/8xhwtPW7bFRLpyQSHmfbRQc/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8823-122Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Situação e satisfação profissional na percepção de egressos de Fonaudiologia pdfa.pdf257.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.