Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54306
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cândido Celso Coimbrapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2082598564827785pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maristela de Oliveira Poletinipt_BR
dc.contributor.referee1Frederico Sander Mansur Machadopt_BR
dc.contributor.referee2Ione Maria de Matospt_BR
dc.creatorThiago Moreira Batistapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0603865585388308pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-01T17:05:13Z-
dc.date.available2023-06-01T17:05:13Z-
dc.date.issued2022-09-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54306-
dc.description.abstractThis paper describes an instructional sequence for presenting chronobiology to high school students. In order to achieve the purpose of the sequence, investigative methodologies were used to motivate the students to be protagonists of constructing their own knowledge, at the same time that they were encouraged to build hypothesis and solve problem situations. Chronobiology is a field in Science that studies biological rhythms. Most of living creatures present daily cycles and rhythms which are called circadian rhythms and cause specific effects in their lives. All these cycles and rhythms determine our way of living, the hours we wake up, eat, go to bed, among other daily activities. The main concepts of chronobiology were presented and discussed, allowing the students to recognize their chronotypes (morningness, intermediate-type or eveningness), seeing the chronotypes as a personal profile used by biological regulation processes. The chronotype groups were established based on specific questionnaires like “Sleep Journal”, the “The Munich Chronotype Questionnaire” and the “Morningness-Eveningness Questionnaire”. Later on, those results were associated with academic performance, evaluating their circadian rhythms. Applying the knowledge of chronobiology to people’s lives contributes to their growth and important decision-making processes, since it gives them the chance to organize their work/study schedule in a way to guarantee a better performance. Carrying out this research made it possible to promote situated learning, which developed the students’ argumentative skills through data collection and analysis, as well as through analysis of demographic charts. Another outcome of this experience was the production of teaching material to be presented to the school community.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho busca descrever uma sequência didática para a inserção do conteúdo de cronobiologia no ensino médio. Para isso utilizamos de metodologias investigativas que motivam o protagonismo dos estudantes na construção do seu conhecimento. Os estudantes deverão ser capazes de criar hipóteses e resolver situações problemas. A cronobiologia é um campo da ciência recente que estuda os ritmos biológicos. A maioria dos seres vivos apresentam ritmos diários, denominados ciclos circadianos, que causam efeitos específicos em suas vidas. Todos esses ciclos e ritmos determinam a nossa forma de viver, assim como os horários que acordamos e dormimos, que realizamos nossas refeições diárias dentre outras atividades cotidianas. Desta forma serão abordados os principais conceitos da cronobiologia permitindo aos estudantes reconhecer o seu cronotipo (matutino, intermediário ou vespertino), considerado como um perfil pessoal e utilizado na organização dos processos de regulação do seu organismo. A classificação dos grupos de cronotipos será realizada por meio de questionários específicos como o “Diário do Sono”, o “Questionário de Cronotipo de Munique” e o “Questionário de Matutinidade-Vespertinidade”, e que posteriormente foram associados ao desempenho escolar, avaliando o seu ritmo circadiano. A aplicação dos conhecimentos relacionados a cronobiologia contribui na formação e tomadas de decisões importantes para os indivíduos, privilegiando seus horários de trabalho ou estudo garantindo melhor desempenho. O desenvolvimento deste trabalho possibilitou uma aprendizagem significativa, desenvolvendo a capacidade argumentativa dos discentes por meio da coleta, análise de dados e gráficos populacionais como também na produção de materiais didáticos para serem apresentados a toda a comunidade escolar.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Mestrado Profissional - PROF-BIO)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCronobiologiapt_BR
dc.subjectCiclo Circadianopt_BR
dc.subjectCronotipopt_BR
dc.subjectEnsino Investigativopt_BR
dc.subjectRitmos Biológicospt_BR
dc.subject.otherEnsino - Biologiapt_BR
dc.subject.otherDisciplina de cronobiologiapt_BR
dc.subject.otherRitmo circadianopt_BR
dc.subject.otherPesquisa científicapt_BR
dc.titleIdentificação do cronotipo e sua interferência no desempenho cognitivo de adolescentes: sequência didática em cronobiologiapt_BR
dc.title.alternativeChronotype identification and its interference in the cognitive performance of adolescents: didactic sequence in chronobiologypt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9388-8018pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese final Thiago Moreira Batista - Final.docx.pdf3.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.