Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Érica de Matos Reis Ferreirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttps://lattes.cnpq.br/7181725759342531pt_BR
dc.contributor.referee1Italo Ribeiro Lemespt_BR
dc.contributor.referee2Mariana Gabrich Moraes Campospt_BR
dc.creatorAlice Ramos da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-01T18:05:11Z-
dc.date.available2023-06-01T18:05:11Z-
dc.date.issued2022-12-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54312-
dc.description.abstractIntroduction: Low back pain is the cause of most of the disabilities present in the population and its treatment leads to high costs for the public coffers. Pain education has currently been recommended as the first line of care for patients with low back pain, making the patient the protagonist of his treatment, decreasing absenteeism, the search for unnecessary imaging exams, health services, and the excessive use of opioids. However, the educational approaches and the time required for intervention are not well explained. Objective: The main aim of this review was to describe the efficacy of pain education in individuals with chronic low back pain, using pain and functionality as outcomes. Methods: This study is a literature review, based on the electronic databases PEDro, PubMed, MEDLINE, Lilacs, and SCIELO. Randomized clinical trials, published between 2012 and 2022, which investigated the effect of pain education on analgesia and functionality of adults with nonspecific chronic low back pain were included. Results: the search led to 734 studies.13 studies were selected as eligible that used neuroscience education as an approach for a period of 3 to 12 weeks and 1 to 6 sessions performed. Different interventions were used as comparators.10 articles indicated that pain education promotes pain improvement while short-term disability improvement was observed in 8 articles. Conclusion: pain education appears to have effectively improved pain and disability in chronic low back pain in the short term. However, due to the heterogeneity of the studies, further definitive researches are needed to confirm these founds.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: Lombalgias são responsáveis por grande parte das incapacidades presentes na população e seus tratamentos geram importantes gastos aos sistemas públicos. A educação em dor vem sendo recomendada atualmente como primeira linha de cuidado para pacientes com lombalgia, com o objetivo de tornar o paciente protagonista de seu tratamento, diminuir o absenteísmo, diminuir a busca de exames de imagem e serviços de saúde desnecessários e evitar o uso excessivo de opioides. Entretanto, as abordagens educacionais e o tempo necessário de intervenção não são bem explicitados. Objetivo: Descrever a eficácia da educação em dor, em indivíduos com lombalgia crônica, nas variáveis dor e funcionalidade. Metodologia: trata-se de uma revisão de literatura a partir das bases eletrônicas PEDro, Pubmed, MEDLINE, Lilacs e SCIELO. Foram incluídos ensaios clínicos randomizados, publicados entre 2012 e 2022, que investigaram o efeito da educação em dor na analgesia e funcionalidade de indivíduos adultos com lombalgias crônicas inespecíficas. Resultados: A busca eletrônica resultou em um total de 734 artigos. Após seleção, 13 estudos que utilizaram a educação em neurociências como abordagem foram analisados. As intervenções tiveram duração de 3 a 12 semanas e 1 a 6 sessões. Diferentes intervenções foram usadas como comparadores. 10 estudos demonstraram que a educação em dor promove melhora da dor, enquanto a melhora da incapacidade a curto prazo foi observada em 8 estudos. Conclusão: a educação em dor parece ser eficaz na melhora da dor e incapacidade em lombalgia crônica a curto prazo. Entretanto, devido a heterogeneidade dos estudos são necessárias pesquisas mais robustas para sua confirmação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLombalgiapt_BR
dc.subjectEducação em dorpt_BR
dc.subjectIncapacidadept_BR
dc.subjectAnalgesiapt_BR
dc.subject.otherDor lombarpt_BR
dc.subject.otherAnalgesiapt_BR
dc.subject.otherFisioterapiapt_BR
dc.titleInfluência da educação em dor na analgesia e funcionalidade de indivíduos com lombalgia crônica: revisão de literaturapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Alice Ramos da Silva.pdf356.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.