Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54371
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCamila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújopt_BR
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.creatorAna Luísa Alvespt_BR
dc.date.accessioned2023-06-02T00:12:24Z-
dc.date.available2023-06-02T00:12:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage295pt_BR
dc.citation.epage312pt_BR
dc.identifier.issn2595-4377pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54371-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the process of building Individualized Education Program (IEPs) in Pedagogical Center (CP/UFMG), an application school that offers full-time elementary education and reserves places for public students target of special education. The IEP is a document to register the process of inclusion of stu-dents who require curricular adaptations, whether they are special students or not, as well as to outline the specific learning goals, advances and difficulties experienced in the inclusive context. Based on the perspective of inclusive education and contributions of Tannús-Valadão; Mendes (2018); Poker (2013), it is intended to show how the process of discussing these Plans has taken place in the school from 2014 to 2021, highlighting the ways in which they are re-signified in the institution and the clashes that involve the construction of this document. For this, three methodological strategies were used: bibliographic research, documentary research and focus group. The analyzes indicate a constant process in the school of reflections about the IEP, as well as challenges regarding the construction of a model adequate to the demands of the institution. They also show the need to consolidate collective work for the production of this document and its effectiveness in practicept_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como objetivo analisar o processo de construção de Planos de Ensino Individualizados (PEIs) no Centro Pedagógico (CP/UFMG), colégio de aplicação que oferta o ensino fundamental em tempo integral, com reserva de vagas para estudantes público-alvo da educação especial (PAEE). O PEI é um documento para registrar o processo de inclusão de educandos que demandem adaptações curriculares, sejam eles estudantes PAEE ou não, bem como para traçar as metas específicas de aprendizagem, os avanços e as dificuldades vivenciadas no contexto inclusivo. Com base na perspectiva da educação inclusiva e nas contribuições de Tannús-Valadão; Mendes (2018) e Poker (2013), pretende-se mostrar como o processo de discussão desses Planos tem se dado no Colégio, no período de 2014 a 2021, evidenciando os modos como eles são ressignificados na instituição e os embates que envolvem a construção desse documento. Para isso, foram utilizadas três estratégias metodológicas: pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e grupo focal. As análises indicam um processo constante na escola de reflexões a respeito do PEI, bem como desafios quanto à construção de um modelo adequado às demandas da instituição. Mostram também a necessidade de consolidação do trabalho coletivo para a produção desse documento e sua efetivação na prática.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos do Aplicação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPlanejamento de ensinopt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectAdaptação curricularpt_BR
dc.subjectPlano de ensino individualizadopt_BR
dc.subject.otherEducação - Currículospt_BR
dc.subject.otherCurrículos - Planejamentopt_BR
dc.subject.otherEnsino individualizadopt_BR
dc.titleA construção de Planos de Ensino Individualizados (PEIs) em um colégio de aplicação: trajetória e desafiospt_BR
dc.title.alternativeThe construction of Individualized Education Program (IEPs) in an application school: trajectory and challengespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/114006pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9804-5888pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8632-4190pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.