Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54391
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDanusa Munfordpt_BR
dc.creatorVanessa Avelar Cappelle Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-02T19:34:57Z-
dc.date.available2023-06-02T19:34:57Z-
dc.date.issued2021-11-23-
dc.citation.issue13pt_BR
dc.identifier.isbn9786586901412pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54391-
dc.description.abstractIn this work, we analyze how a teacher and 3rd grade students (re)construct collective memories of the group to investigate a scientific question. The theoretical-methodological framework is informed by interactional ethnography, aspects of the microetnographic analysis of discourse and interactional sociolinguistic. The data were constructed through participant observation with video records, field notes and artifact collection. The analytical process included the development of timelines and event maps, as well as the transcription of interactions in message units, using contextualization clues and the elaboration of descriptive/analytical tables. The results show how the (re)construction of knowledge and resources from the history of the class contributed to the creation of opportunities for children to engage in investigative practices. We present implications for the pedagogical practice and for the field of research in Science Education.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, analisamos como uma professora e as crianças de uma turma do 3º ano do Ensino Fundamental (re)construíram memórias coletivas do grupo para investigar uma pergunta de orientação científica. O referencial teórico-metodológico se baseia na etnografia interacional, aspectos da análise microetnográfica do discurso e da sociolinguística interacional. Os dados foram construídos por meio da observação participante com registros em vídeo, notas de campo e coleta de artefatos. O processo analítico compreendeu a elaboração de linhas do tempo e mapas de eventos, bem como a transcrição das interações em unidades de mensagem, a partir do uso de pistas de contextualização e elaboração de quadros descritivos/analíticos. Os resultados evidenciam como a (re)construção de conhecimentos e recursos da história da turma contribuiu para a criação de oportunidades para as crianças se engajarem em práticas investigativas. Apresentamos implicações para a prática pedagógica e para o campo de pesquisa em Educação em Ciências.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnos iniciaispt_BR
dc.subjectEnsino de ciências por investigaçãopt_BR
dc.subjectEtnografia interacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagem por atividadespt_BR
dc.subject.otherPrática pedagógicapt_BR
dc.subject.otherMemória coletivapt_BR
dc.titleMemórias coletivas e suas consequências para as oportunidades de aprender ciências nos anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeCollective memories and their consequences for science learning opportunities in the early years of elementary schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76286pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8067-1370pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.