Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54423
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.creatorMarlucy Alves Paraísopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-02T22:17:28Z-
dc.date.available2023-06-02T22:17:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume54pt_BR
dc.citation.issue41pt_BR
dc.citation.spage166pt_BR
dc.citation.epage190pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10162pt_BR
dc.identifier.issn1981-1802pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54423-
dc.description.abstractThis article analyzes, on the basis of Foucault's perspective, the ways in which literature appears in the curriculum of a first year class of Elementary school of Belo Horizonte/MG. Throughout the investigation – in which we used techniques of ethnographic research with discourse analysis of Foucault's inspiration − we noticed that there was in the investigated curriculum three main uses for literature: introduction of some school content; teaching of interpretation of texts; work with cultural diversity. It is argued that, when working the literature of three ways at the same time that achieve the established objectives, open up possibilities for ways of being less disciplined and more offenders appear in this curriculum.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa, com base na perspectiva foucaultiana, os modos como a literatura aparece no currículo de uma turma de primeiro ano do ensino fundamental de Belo Horizonte/MG. Durante a investigação − que usou técnicas etnográficas de pesquisa e análise de discurso − foram constatados três usos para a literatura: introdução de algum conteúdo; ensino dos processos de interpretação de textos; trabalho com a diversidade cultural. Argumenta-se que, ao se trabalhar a literatura dessas três formas, ao mesmo tempo que se alcançam os objetivos estabelecidos, abrem-se possibilidades para que modos de ser menos disciplinados e mais transgressores apareçam nesse currículo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questão-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectRelações de poder-saberpt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subject.otherLiteratura - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleLiteratura infantil, relações de poder-saber e posições de sujeito no currículo do primeiro anopt_BR
dc.title.alternativeChildren's Literature, relations of power-knowledge and positions of subject the individual in the curriculum of the first yearpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10162pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3542-4650pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.