Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54423
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Maria Carolina da Silva Caldeira | pt_BR |
dc.creator | Marlucy Alves Paraíso | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T22:17:28Z | - |
dc.date.available | 2023-06-02T22:17:28Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 54 | pt_BR |
dc.citation.issue | 41 | pt_BR |
dc.citation.spage | 166 | pt_BR |
dc.citation.epage | 190 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10162 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-1802 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/54423 | - |
dc.description.abstract | This article analyzes, on the basis of Foucault's perspective, the ways in which literature appears in the curriculum of a first year class of Elementary school of Belo Horizonte/MG. Throughout the investigation – in which we used techniques of ethnographic research with discourse analysis of Foucault's inspiration − we noticed that there was in the investigated curriculum three main uses for literature: introduction of some school content; teaching of interpretation of texts; work with cultural diversity. It is argued that, when working the literature of three ways at the same time that achieve the established objectives, open up possibilities for ways of being less disciplined and more offenders appear in this curriculum. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo analisa, com base na perspectiva foucaultiana, os modos como a literatura aparece no currículo de uma turma de primeiro ano do ensino fundamental de Belo Horizonte/MG. Durante a investigação − que usou técnicas etnográficas de pesquisa e análise de discurso − foram constatados três usos para a literatura: introdução de algum conteúdo; ensino dos processos de interpretação de textos; trabalho com a diversidade cultural. Argumenta-se que, ao se trabalhar a literatura dessas três formas, ao mesmo tempo que se alcançam os objetivos estabelecidos, abrem-se possibilidades para que modos de ser menos disciplinados e mais transgressores apareçam nesse currículo. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Educação em Questão | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Currículo | pt_BR |
dc.subject | Literatura infantil | pt_BR |
dc.subject | Relações de poder-saber | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura (Ensino fundamental) | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura - Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Literatura infantil, relações de poder-saber e posições de sujeito no currículo do primeiro ano | pt_BR |
dc.title.alternative | Children's Literature, relations of power-knowledge and positions of subject the individual in the curriculum of the first year | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10162 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0668-1989 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3542-4650 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Literatura infantil, relações de poder-saber e posições de sujeito no currículo do primeiro ano.pdf | 160.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.