Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luis Gustavo D’Carlos Barbosapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5058473096729605pt_BR
dc.creatorFábio Lucio Braga Soarespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7975146863921442pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-05T12:41:09Z-
dc.date.available2023-06-05T12:41:09Z-
dc.date.issued2022-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54489-
dc.description.abstractThis study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo objetiva compreender como a construção de uma bússola em sala de aula pode auxiliar os alunos a compreender conceitos básicos de geografia, astronomia e magnetismo, bem como a perceber a amplitude social de repercussão que uma nova tecnologia traz à sociedade. A pesquisa foi desenvolvida em turma de 36 alunos do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública na cidade de Belo Horizonte/MG. O percurso metodológico ocorreu em dois momentos: quatro aulas sobre teoria e prática para a construção de seis bússolas, e uma aula em que houve uma plenária com os alunos discutindo as tecnologias atuais. A Lei 13.415 veio estabelecer parâmetros orientadores em associações de ciência, tecnologia, sociedade e ambiente. Conclui-se que cabe aos professores do Ensino Fundamental se preocuparem em modificar seu processo didático para o enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), aproveitando-se do interesse natural das crianças em aprender, para que cheguem ao Ensino Médio mais bem preparados, parcialmente alfabetizados tecnológica e cientificamente. E cabe aos professores do Ensino Médio nortearem os adolescentes quanto à sua manifestação de interesse em participar do mundo contemporâneo com o devido conhecimento associado.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetização científico-tecnológicapt_BR
dc.subjectMagnetismopt_BR
dc.subject.otherCTSApt_BR
dc.titleAprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atualpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FÁBIO 18abr2023 word.docx.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.