Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54517
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Luiza Silva Tupy Botelhopt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-06-05T17:28:12Z-
dc.date.available2023-06-05T17:28:12Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.issue11pt_BR
dc.identifier.issn1809-5100pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54517-
dc.description.abstractThis research aimed to analyze the understanding of Chemistry teachers’ trainee who participated/participate in projects of immersion in teaching about the role of teacher, student and knowledge in the teaching and learning process. Through the content analysis (BARDIN, 1977) of the data obtained through a questionnaire and focus group, we noticed that the teachers’ trainee involved in the research, for the most part, present an understanding of the role of the teacher and the student, consistent with the discussions carried out in these Projects and in the current literature of the area of education. The conception of these teachers’ trainee on the role of scientific knowledge is less consolidated. The projects of immersion in teaching are important for the training of the teachers’ trainee involved in the research, as they insert them into an experience with "other" modes of teaching, in addition to the one in which they were formed.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve o intuito de analisar o entendimento de licenciandos em Química que participaram/participam de projetos de imersão na docência sobre o papel do professor, do estudante e do conhecimento, no processo de ensino e aprendizagem. Por meio da análise de conteúdo (BARDIN, 1977) dos dados obtidos por meio de questionário e grupo focal, percebemos que os licenciandos envolvidos na pesquisa, em sua maioria, apresentam um entendimento do papel do professor e do estudante condizentes com as discussões realizadas nesses projetos e na literatura atual da área de ensino. A concepção desses licenciandos sobre o papel do conhecimento científico encontra-se menos consolidada. Os projetos de imersão na docência se mostram importantes para a formação dos licenciandos envolvidos na pesquisa, à medida que os inserem em uma vivência com “outros” modos de dar aula, além daquele em que foram formados.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação inicialpt_BR
dc.subjectProjetos de imersão na docênciapt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectInitial formationpt_BR
dc.subjectImmersion projects to teachingpt_BR
dc.subjectChemistrypt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherLivre-docênciapt_BR
dc.subject.otherQuímica - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO entendimento dos licenciandos em química sobre o processo de ensino e aprendizagempt_BR
dc.title.alternativeThe understanding of chemistry teachers’ trainee about the teaching and learning processpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0532-1.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1156-5536pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O entendimento dos licenciandos em química sobre o processo de ensino e aprendizagem.pdf226.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.