Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54556
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorThayna Larissa Aguilar Dos Santospt_BR
dc.creatorJulia Costa de Oliveirapt_BR
dc.creatorRaquel Cunha de Azevedopt_BR
dc.creatorClaudia Maria Filgueiras Penidopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-05T20:53:10Z-
dc.date.available2023-06-05T20:53:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spagee310316pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S0103-73312021310316pt_BR
dc.identifier.issn1809-4481pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54556-
dc.description.abstractThe matrix support (AM) has two dimensions: assistance and technical-pedagogical. This interest of this review is the Technical-Pedagogical Character (CTP) of AM, because of its potential to transform health practices and work organization. Through an exploratory bibliographic review, this study aims to analyze how the CTP of AM has been approached in the literature. It starts from the hypothesis that just as this dimension has not been much operated in daily life, it has also been little detailed in the literature. A broad search of the term "matrix support" was carried out in the Virtual Health Library and the studies that addressed the CTP were identified. The 65 articles on the subject composed the corpus submitted to thematic analysis. Four major axes have been identified: conceptual aspect of matrix support; teaching and learning processes in the CTP; operationalization of the technical-pedagogical character; effects of the technical-pedagogical character. The findings confirmed the hypothesis that, although CTP is a fundamental AM’s concept and practice, there is a few productions about this subject. There is a predominance of references in which CTP appears as a constituent aspect of AM, without further explanations of its nature, specificities, and operationalization.pt_BR
dc.description.resumoO apoio matricial (AM) se divide em duas dimensões: assistencial e técnico-pedagógica. O interesse desta revisão está no caráter técnico-pedagógico (CTP) do AM, por seu potencial para a transformação das práticas em saúde e da organização do trabalho. Este estudo pretende analisar, por meio de revisão bibliográfica exploratória, como o CTP vem sendo abordado na literatura. Parte-se da hipótese de que assim como tal dimensão tem sido pouco operada no cotidiano, ela também tem sido pouco detalhada na literatura. Foi realizada busca ampla do termo “apoio matricial” na Biblioteca Virtual em Saúde e identificados os estudos que abordavam o CTP. Os trechos de artigos que tratavam do assunto, 65 no total, compuseram o corpus submetido à análise temática. Foram identificados quatro grandes eixos na abordagem do CTP do AM: aspecto conceitual do apoio matricial; processos de ensino e aprendizagem no CTP; operacionalização do caráter técnico-pedagógico; efeitos do caráter técnico-pedagógico. Os achados comprovam a hipótese de que, apesar de o CTP ser parte fundamental do conceito e da prática do AM, há pouca produção sobre a temática. Predominam as referências ao CTP como aspecto constituinte do AM, sem maiores esclarecimentos quanto a sua natureza, especificidade ou operacionalização.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPhysis: Revista de Saúde Coletivapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectApoio matricialpt_BR
dc.subjectEquipe de Saúde da Famíliapt_BR
dc.subjectEducação permanentept_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subjectRevisão bibliográficapt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.subject.otherFamília - Saúde e higienept_BR
dc.subject.otherEducação permanentept_BR
dc.subject.otherMetodologiapt_BR
dc.subject.otherBibliografia - Metodologiapt_BR
dc.titleO caráter técnico-pedagógico do apoio matricial: uma revisão bibliográfica exploratóriapt_BR
dc.title.alternativeThe technical-pedagogical character of matrix support: an exploratory bibliographic reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/physis/a/ZR3YzZMrWvfbG9wnSFfqvGM/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9992-1317pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3899-1092pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2942-6956pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6417-1939pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.