Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54556
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O caráter técnico-pedagógico do apoio matricial: uma revisão bibliográfica exploratória |
Other Titles: | The technical-pedagogical character of matrix support: an exploratory bibliographic review |
Authors: | Thayna Larissa Aguilar Dos Santos Julia Costa de Oliveira Raquel Cunha de Azevedo Claudia Maria Filgueiras Penido |
Abstract: | O apoio matricial (AM) se divide em duas dimensões: assistencial e técnico-pedagógica. O interesse desta revisão está no caráter técnico-pedagógico (CTP) do AM, por seu potencial para a transformação das práticas em saúde e da organização do trabalho. Este estudo pretende analisar, por meio de revisão bibliográfica exploratória, como o CTP vem sendo abordado na literatura. Parte-se da hipótese de que assim como tal dimensão tem sido pouco operada no cotidiano, ela também tem sido pouco detalhada na literatura. Foi realizada busca ampla do termo “apoio matricial” na Biblioteca Virtual em Saúde e identificados os estudos que abordavam o CTP. Os trechos de artigos que tratavam do assunto, 65 no total, compuseram o corpus submetido à análise temática. Foram identificados quatro grandes eixos na abordagem do CTP do AM: aspecto conceitual do apoio matricial; processos de ensino e aprendizagem no CTP; operacionalização do caráter técnico-pedagógico; efeitos do caráter técnico-pedagógico. Os achados comprovam a hipótese de que, apesar de o CTP ser parte fundamental do conceito e da prática do AM, há pouca produção sobre a temática. Predominam as referências ao CTP como aspecto constituinte do AM, sem maiores esclarecimentos quanto a sua natureza, especificidade ou operacionalização. |
Abstract: | The matrix support (AM) has two dimensions: assistance and technical-pedagogical. This interest of this review is the Technical-Pedagogical Character (CTP) of AM, because of its potential to transform health practices and work organization. Through an exploratory bibliographic review, this study aims to analyze how the CTP of AM has been approached in the literature. It starts from the hypothesis that just as this dimension has not been much operated in daily life, it has also been little detailed in the literature. A broad search of the term "matrix support" was carried out in the Virtual Health Library and the studies that addressed the CTP were identified. The 65 articles on the subject composed the corpus submitted to thematic analysis. Four major axes have been identified: conceptual aspect of matrix support; teaching and learning processes in the CTP; operationalization of the technical-pedagogical character; effects of the technical-pedagogical character. The findings confirmed the hypothesis that, although CTP is a fundamental AM’s concept and practice, there is a few productions about this subject. There is a predominance of references in which CTP appears as a constituent aspect of AM, without further explanations of its nature, specificities, and operationalization. |
Subject: | Psicologia Família - Saúde e higiene Educação permanente Metodologia Bibliografia - Metodologia |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA FAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/S0103-73312021310316 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/54556 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/physis/a/ZR3YzZMrWvfbG9wnSFfqvGM/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Physis: Revista de Saúde Coletiva |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O caráter técnico-pedagógico do apoio matricial_ uma revisão bibliográfica exploratória.pdf | 296.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.