Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54631
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.creatorCamila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújopt_BR
dc.creatorAna Luísa Alvespt_BR
dc.date.accessioned2023-06-07T00:33:19Z-
dc.date.available2023-06-07T00:33:19Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue60pt_BR
dc.citation.spage51pt_BR
dc.citation.epage73pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24840/esc.vi60.363pt_BR
dc.identifier.issn2184-8408pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54631-
dc.description.abstractHow do the recommendations and prescriptions of health professionals reach a Brazilian elementary school and what does this information indicate about medicalization in the school space? It is around these issues that this article is organized.Using documental analysis as a methodology, we sought to investigate what are the referrals and reports produced by a public elementary school, belonging to the network of Application Schools in Brazil, and what tensions the school experiences in this relationship with external professionals. In general terms, the results show a medicalization process consolidating in the school, as indicated by the analysis of medication prescriptions, the areas to which referrals are made and the recommendations of health professionals made to the school. It is also observed that there are tensions around medicalization, which is materialized by the doubts that these diagnoses raise, namely regarding the pedagogical indications that try to tell the school what is correct or not in relation to student‑patients, the effects medication on students, at the same time as there is, in some cases, resistance from families to turn to these professionals.pt_BR
dc.description.resumoComo as recomendações e prescrições dos profissionais da área da saúde chegam até uma escola de ensino fundamental brasileira e o que essas informações apontam sobre a medicalização no espaço escolar? É em torno dessas questões que este artigo se organiza. Utilizando como metodologia a análise documental, buscou‑se investigar quais são os encaminhamentos e os relatórios produzidos por uma escola pública de ensino fundamental, pertencente à rede de Colégios de Aplicação, no Brasil, e que tensões a escola vivencia na relação com os profissionais externos. Em termos gerais, os resultados evidenciam um processo de medicalização se consolidando na escola, conforme apontam as análises das prescrições de medicamentos, as áreas para as quais são feitos os encaminhamentos e as recomendações dos profissionais de saúde feitas à escola. Observa‑se também que há tensões em torno da medicalização, o que se materializa pelas dúvidas que os diagnósticos suscitam, nomeadamente quanto às indicações de ordem pedagógica que tentam dizer à escola o que é correto ou não em relação aos/às estudantes‑pacientes e pelos efeitos da medicação sobre os/as estudantes, ao mesmo tempo em que há, em alguns casos, uma resistência das famílias em recorrer a esses/as profissionais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação, Sociedade & Culturas-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMedicalizaçãopt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectNecessidades educacionais especiaispt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherMedicalizaçãopt_BR
dc.titleEncaminhamos, e agora? Uma análise da medicalização em uma escola de ensino fundamental brasileirapt_BR
dc.title.alternativeWe refer the student, and now? An analysis of medicalization in a Brazilian elementary schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/363pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9804-5888pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8632-4190pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.