Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1André Mendes Moreirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2162607115118731pt_BR
dc.contributor.referee1Valter de Souza Lobatopt_BR
dc.contributor.referee2Thais De Laurentiis Galkowiczpt_BR
dc.creatorMarina Machado Marquespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4682070958478813pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-07T19:47:24Z-
dc.date.available2023-06-07T19:47:24Z-
dc.date.issued2023-05-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54676-
dc.description.abstractThe article 47 of Law No. 11,196/05 prohibited the use of PIS/Cofins credits in the acquisition of recyclable inputs, while article 48 of the same law prescribed the suspension of contributions in the sale of these inputs to legal entities that calculate the corporate income tax based on taxable income. Recently, the Federal Supreme Court tried RE No. 607.109/PR, declaring both provisions unconstitutional, considering that the declaration of unconstitutionality only of article 47 of Law No. 11.196/05 would go against the logic of the non-cumulativity of PIS/ Cofins. In this scenario, the present research has the general objective to investigate, in the light of the principle of non-cumulativity and of the non-fiscal purpose of tax law, whether the right to the use of the credit on such acquisitions depends on the removal of the suspension provided for operations. For this purpose, a theoretical research on tax cumulativity, the principle of non-cumulativity and the impacts of exemptions granted at intermediate stages of a productive chain were carried out. Furthermore, the recycling sector, taxation and extrafiscality in relation to the recycled product were studied. In the end, it was observed that the declaration of the unconstitutionality of article 48 of Law No. 11,196/05 was not necessary in view of the non-cumulativity, given that the taxation of recycled materials results to the payment of taxes on the same material more than once, which generates cumulativity. Furthermore, depending on the agents involved and the respective tax regimes, the prohibition of the credit of contributions results in the impossibility of crediting the tax collected in the stages prior to the suspension. Moreover, the infra-constitutional legislation admits the right to credit in relation to exempt acquisitions. Finally, the maintenance of the suspension and the simultaneous right to the credit are also justified on extrafiscality reasons grounds, given the importance of recycling for environmental protection.pt_BR
dc.description.resumoO artigo 47 da Lei nº 11.196/05 proibiu o aproveitamento de créditos de PIS/Cofins na aquisição de insumos recicláveis, enquanto o artigo 48 da mesma lei previu a suspensão das contribuições na venda desses insumos para pessoas jurídicas que apurem o imposto de renda com base no lucro real. O Supremo Tribunal Federal julgou o RE nº 607.109/PR declarando ambos os dispositivos inconstitucionais, considerando que a declaração de inconstitucionalidade apenas do artigo 47 da Lei nº 11.196/05 iria contra a lógica da não cumulatividade do PIS/Cofins. Nesse cenário, a presente pesquisa tem por objetivo geral investigar, à luz do princípio da não cumulatividade e da extrafiscalidade, se o direito ao crédito em tais aquisições depende do afastamento da suspensão prevista para as operações. Para tanto, realizou-se uma pesquisa teórica a respeito da cumulatividade tributária, do princípio da não cumulatividade e dos impactos das desonerações concedidas em fases intermediárias de uma cadeia produtiva. Além disso, realizou-se um estudo a respeito do setor de reciclagem, tributação e extrafiscalidade em relação ao produto reciclado. Ao final, observou-se que a declaração da inconstitucionalidade do artigo 48 da Lei nº 11.196/05 não era necessária à luz da não cumulatividade porque a tributação de materiais reciclados gera o pagamento de tributos sobre o mesmo material por mais de uma vez, gerando cumulatividade. Para mais, a depender dos agentes envolvidos e dos respectivos regimes de tributação, a vedação ao crédito das contribuições gera a impossibilidade de creditamento em relação ao tributo cobrado nas etapas anteriores à suspensão. Além disso, a própria legislação infraconstitucional admite o direito ao crédito quanto às aquisições isentas. Por fim, a manutenção da suspensão e o simultâneo direito ao crédito também se justificam por razões extrafiscais, diante da importância da reciclagem para a proteção ao meio ambiente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPIS/Cofinspt_BR
dc.subjectNão cumulatividadept_BR
dc.subjectCréditopt_BR
dc.subjectInsumos recicláveispt_BR
dc.subjectExtrafiscalidadept_BR
dc.subjectSuspensão tributáriapt_BR
dc.subject.otherDireito tributáriopt_BR
dc.subject.otherCréditospt_BR
dc.subject.otherPIS-PASEPpt_BR
dc.subject.otherCOFINSpt_BR
dc.titleO caso da utilização de créditos de PIS/Cofins na aquisição de insumos recicláveis: um estudo a partir do princípio da não cumulatividade e da extrafiscalidadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação final_Marina Marques.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.